24.05.2021 r.
30_Temat: Jazz - czyli wielka improwizacja.
Nigdy nie wyjaśniono skąd pochodzi słowo „Jazz”. Pierwotnie był używany przez graczy i kibiców baseball. Oznaczał energie, siłę, brawurę, lekkomyślność oraz hałas i zgiełk.
W 1915 roku po raz pierwszy użyto tego słowa wobec zespołu muzycznego.
Określenie tego zespołu jako „jazz” miało na celu ośmieszenie muzyków i
wykonywanej przez nich muzyki.
Pamiętajcie, że ci ludzie często nie potrafili pisać i czytać a co
dopiero opanować zapis nutowy. Potrzeba śpiewania i grania przez zwykłych
ludzi, którzy muzykę mają w genach, wymusiła powstanie jazzu, bo rzadko która
melodia dokładnie była odtworzona.
Współcześnie występujący jazzmani wykonują improwizacje, czyli podczas koncertu, na poczekaniu wymyślają melodie.
Terminy do zapisu w zeszycie:
Improwizacja – tworzenie muzyki w trakcie jej wykonywania.
Standard jazzowy – popularna melodia jazzowa
Combo – zespół grający muzykę jazzową
What is Jazz Music?
https://www.youtube.com/watch?v=HjB5Id_QfsU
https://www.youtube.com/watch?v=wyLjbMBpGDA
Louis Armstrong: Meet One of Jazz's Most Influential Musicians
https://www.youtube.com/watch?v=Su1eYITCEDY
Ella Fitzgerald and Louis Armstrong - Ella and Louis (1956) Jazz About Love♥
https://www.youtube.com/watch?v=MpKK0n0iyHU
Miłego słuchania
29_Temat: Muzyka Folk i Country.
Nauka piosenki: Pędzą konie
https://www.youtube.com/watch?v=8VLHittFkSk
Źródło: GOLEC UORKIESTRA - PĘDZĄ KONIE (Official Video/ Remastered)
Słowa piosenki są zamieszczone są pod nagraniem.
Muzyka folkowa jest gatunkiem muzyki popularnej, wywodzącej się z muzyki ludowej. Folklor
to przejaw sztuki synkretycznej, gdzie: słowo, taniec, gest, mimika i muzyka
tworzą różnogatunkową całość artystyczną.
Folklor
Przekazy folklorystyczne jako dominujące są ważne i znamienne dla
społeczności pierwotnych i plemiennych. W społeczeństwach funkcjonują jako
kultury:
a) nieoficjalne – folklor
chłopski,
b) środowiskowe – folklor
szlachecki
c) w społeczeństwie
masowym występują w postaci subkultur.
Jest to zjawisko wielofunkcyjne, wyraża podstawowe potrzeby egzystencjalne
człowieka i wyrasta z doświadczenia życia wspólnotowego oraz to życie modeluje.
W Polsce w każdej niemal wsi i w każdym mieście możemy spotkać działające zespoły ludowe, taneczne czy instrumentalne. Warto pielęgnować takie tradycje, gdyż stanowi o przywiązaniu do obyczajów ludowych i ojczystej ziemi.
Muzyka folkowa zagraniczna
Zainteresowanie muzyką folkową w świecie sprawia, że twórcy lokalni
wprowadzili kilka zmian i upodobnili ten gatunek muzyczny do swej kultury,
dzięki czemu powstało wiele stylów muzyki folkowej. Między innymi powstały
style takie jak folklor:
a) celtycki
b) bałkański
c) węgierski,
d) polski
e) irlandzki
f) góralski
g) cygański.
Muzyka country wywodzi się z folku
Appalachów. Teksty muzyki country traktują o rzeczach codziennych i
mają za zadanie ukazanie rzeczywistości, wzlotów i upadków przeciętnego
człowieka.
Najsławniejsi przedstawiciele stylu
Country to: Jimmie Davis, The Carter Family, Joe Lara, Jim
White. W Polsce country grają Mariusz Kalaga czy Tomasz Szwed.
Zadanie domowe:
Proszę napisać po 3 przykłady wykonawców współczesnej muzyki folkowej
(soliści i zespoły) w Polsce i na świecie.
10.05.2021 r.
28_Temat: Kompozytorzy polscy muzyki XX w.
- K. Szymanowski, K. Penderecki i inni.
podręcznik str. 105-107
Zadanie 1
Wypisz polskich kompozytorów XX wieku - trzeba wykorzystać wiadomości z podręcznika oraz z internetu. Precyzuję chodzi o muzykę XX wieku, tzw. "poważną".
Do wysłuchania:
Henryk Mikołaj Górecki;
3 Utwory w dawnym stylu (3 Pieces in Old Style): No. 1, — kliknij w link
wykonawca: Capella Bydgostiensis, dyrygenr Daniel Stabrawa
K. Penderecki — Anaklasis / Krzysztof Penderecki, Sinfonietta Cracovia
Zadanie 2
Napisz jakie instrumenty zostały wykorzystane w utworze K.Pendereckiego?
Zadanie 3
Podaj imię i nazwisko osoby, która znajduje się na zdjęciu obok.
Termin: 12.05.2021, godz. 18:00
26.04.2021 r.
27_Temat: Polskie pieśni patriotyczne - utrwalenie poznanych pieśni.
Lekcja utrwalająca ze wszystkich lat nauki muzyki.
Zadanie domowe: wypisz w zeszycie znane Tobie polskie pieśni patriotyczne.
Myślę, że 10 najważniejszych wystarczy.
Termin: 27.04.2021, godz. 19:00
19.04.2021 r.
26_Temat: Z dziejów muzyki - muzyka XX wieku.
podręcznik str. 102-104
https://www.youtube.com/watch?v=34aE7XzgDmk
Piosenka
"Wrażenia" . muz. Dariusz Tarczewski sł. Artela Niciewicz-Tarach
2. Wysłuchanie
utworu Światło księżyca
https://www.youtube.com/watch?v=CvFH_6DNRCY
Zadanie
1.
wykonaj ćwiczenie 1, „Posłuchajmy!”
(podręcznik, s. 102), czyli namaluj obraz za pomocą barwnych plam, obraz ma przedstawiać wrażenie
kojarzące się ze światłem księżyca, nie zaś księżyc na niebie (to zadanie do przysłania)
3. Przeczytaj dokładnie
informację w podręczniku na temat impresjonizmu w muzyce –podręcznik (s. 102–103).
4. Muzyki XX w. inspirowana sztuką awangardową - podręcznik (s. 104–105).
5. Muzyczne eksperymenty i poszukiwania nowych brzmień w muzyce XX w.– podręcznik (s. 104).
Termin: 24.04.2021, godz. 19:00
12.04.2021 r.
25_Temat: Wiosenny warsztat muzyczny
podręcznik str. 100-101
notatka do zeszytu:
Zadanie 1
Przepisz do zeszytu imiona i nazwiska kompozytorów romantycznych: (wybierz z tabelki):
zadanie 2
Uzupełnij notatkę:
Klasykami wiedeńskimi nazywamy następujących kompozytorów: ....... ..
Tworzyli oni w epoce ...... , w ..... wieku. Większość życia spędzili w ....., stolicy Austrii.
zadanie 3
rozwiąż krzyżówkę i wyjaśnij znaczenie otrzymanego hasła.
Zadanie 4
Odszukaj informacje na temat festiwali i konkursów poświęconych muzyce Fryderyka Chopina. przygotuj listę i przy każdej nazwie wydarzenia zapisz, gdzie się odbywa.
Termin: 14.04.2021, godz. 19:00
29.03.2021 r.
24_Temat: Muzyka na Wielkanoc
W kalendarium życia okres Wielkiego Postu i Święta Wielkanocy był i jest bardzo ważnym czasem. Z tego tytułu powstało wiele dzieł literackich, malarskich oraz muzycznych. Najczęściej tworzone były oratoria i pasje. Mistrzem religijnych form wokalno-instrumentalnych był Jan Sebastian Bach.
W Polsce kompozytor Krzysztof Penderecki również komponował dzieła oratoryjne i pasje a np.Jan Kanty Pawluśkiewicz w 1992 r. napisał słynne Nieszpory Ludźmierskie. Współcześnie dla Was Piotr Rubik
Do wysłuchania:
https://www.youtube.com/watch?v=fOb3ckecjLk
J.S. Bach - Oratorium na Wielkanoc BWV 249 - (2) Adagio. Ton Koopman
Pieśni Wielkopostne Chwała Chrystusowi Rafał Maciejewski
https://www.youtube.com/watch?v=I0xSd8rOwwc
Oratorium Wielkanocne „Woła nas Pan” (rok 1999)
Ernest Bryll i Włodzimierza Korcza
wykonawca: Zbigniew Wodecki
Chór w składzie: Anna Sochacka, Beata Wyrąbkiewicz , Monika Ambroziak , Anna Frankowska, Paweł Hartlieb, Bartosz Adamczyk , Wojciech Dmochowski , Adam Krylik
https://www.youtube.com/watch?v=rwOQg_7On4s
Z
Powodu Mojego Imienia - Oratorium Prześladowanych za Wiarę
psalm: Cieszyć się życiem
muz. Piotr Rubik, sł. Zbigniew Książek
soliści: Oliwia Wieczorek
https://www.youtube.com/watch?v=zjBcC5GnGNo
Życzenia Radosnych
Świąt Wielkanocnych
wypełnionych nadzieją budzącej się do życia
wiosny i wiarą w sens życia
dla Was i Waszych Rodzin
życzy Joanna Kwiecień
22.03.2021 r.
23_Temat: Balet i taniec klasyczny.
podręcznik: s. 95-99
Proszę wpisać do zeszytu:
- terminy:
balet, choreograf
- zapoznać się z infografikami:
a) „Balet”, zawiera podstawowe wiadomości dotyczące baletu s. 98
b) prezentuje terminy związane z tańcem klasycznym, s. 99
Streszczenie
libretta baletu
Jezioro łabędzie Piotra Czajkowskiego
Księżna,
matka księcia Zygfryda, organizuje bal, by spośród zaproszonych dam młodzieniec
wybrał żonę. Tymczasem książę podczas polowania dociera na brzeg jeziora. Myśliwi
celują z łuków do pływających łabędzi. Zygfryd zakazuje im strzelania do
ptaków: oto bowiem zjawia się piękna królowa Odetta i opowiada, że zły
czarownik zamienił ją i jej damy dworu w łabędzie, które tylko
o północy przybierają ludzką postać. Zaklęcie może zdjąć jedynie szczere
uczucie kogoś, kto jeszcze nikomu nie wyznał miłości. Książę przysięga Odetcie
wieczną miłość oraz uwolnienie od klątwy. Zły czarownik grozi, że do tego nie dopuści,
i obmyśla podstęp. Zjawia się na balu ze swą córką Odylią, łudząco podobną
do Odetty. Ma ona skłonić księcia, by to właśnie jej wyznał miłość
i złamał przysięgę daną Odetcie. Podstęp się udaje. Odetta opowiada
łabędziom, że Zygfryd nie wywiązał się ze swoich obietnic. Po pewnym czasie
przybywa sam książę i wyjaśnia, że został oszukany, bo w osobie
Odylii widział Odettę i to ją zapewniał o swojej miłości. Wśród
piorunów i błyskawic nadlatuje zły czarownik pod postacią czarnego ptaka
i grozi bohaterowi śmiercią. Książę pogodzony z losem pragnie umrzeć
z ukochaną. Oboje toną w jeziorze. Ginie także czarownik.
W końcowej scenie Zygfryd i Odetta płyną w złotej łodzi
ciągniętej przez białe łabędzie do krainy wiecznego szczęścia.
nagrania - P. Czajkowski, balet Jezioro łabędzie:
* uwertura i temat Odetty:
https://www.youtube.com/watch?v=xQwYKNMu0mQ
* Pas de quatre:
https://www.youtube.com/watch?v=Xd2nTXsivHs
Streszczenie libretta baletu
Dziadek do orzechów Piotra
Czajkowskiego
W Wigilię
Bożego Narodzenia dzieci otrzymują tradycyjnie dużo prezentów. Małej Klarze
bardzo przypada do gustu figurka o ruchomych szczękach – dziadek do
rozłupywania orzechów. Po wyjściu gości Klara zasypia z nową zabawką. Podczas
snu rozgrywa się bitwa między Myszami i ich królem a Dziadkiem do
orzechów, który mężnie prowadzi do boju armię ołowianych żołnierzyków
i w końcu wygrywa. Następnie zamienia się w Księcia,
a Klara – w Księżniczkę. Razem kierują się do Krainy Słodyczy przez
Cukrową Łąkę, przechodzą przez Bramę Łakomczuchów, trafiają do Gwiazdkowego
Lasu, płyną do Konfiturowego Gaju, a w końcu docierają do stolicy
Cukierkowej Krainy, w której znajduje się Marcepanowy Pałac. Wszyscy
cieszą się z ich przybycia i wykonują tańce charakterystyczne: Taniec Wieszczki Cukrowej, Taniec hiszpański, Taniec arabski, Taniec
chiński, Trepak, Taniec pastuszków, po których następuje Walc kwiatów. Na koniec Klara budzi się
w fotelu z zabawką w ręce.
nagrania - P. Czajkowski, balet Dziadek do orzechów,
* Taniec wieszczki cukrowej:
https://www.youtube.com/watch?v=Wz_f9B4pPtg
https://www.youtube.com/watch?v=LKcZL8q1eBw
22_Temat: Opera jako forma muzyczna i widowisko teatralne.
podręcznik: s. 93-94
1. Uzupełnij
tekst wyrazami z ramki w odpowiedniej formie. Niektóre słowa możesz wpisać
więcej niż jeden raz.
2. Podaj nazwiska czterech wybitnych kompozytorów tworzących opery. Możesz skorzystać z Internetu i dostępnych książek.
1. a) ………………………………
b)
………………………………
c)
………………………………
d) ………………………………
3. Wyjaśnij
znaczenie podanych wyrazów.
a) Akt - .........................
b) Libretto - ...............
c) Uwertura - ......
d) Scena - ........
d) Śpiewak - ........
Następnie wpisz je do krzyżówki.
termin odesłania: 17.02.2021 r., do godziny 19:00
08.03.2021 r.
21_Temat:
Dziewczyny we współczesnych piosenkach
Z okazji Dnia Kobiet wszystkim kobietkom z klasy 7 życzę zdrowia i spełnienia marzeń. Proszę w internecie (kanał YouTube) znaleźć jedną piosenkę o dziewczynach, kobietach. Do zeszytu wpisujecie tytuł, wykonawcę, autora słów i kompozytora piosenki.
Nie odsyłacie,
Posłuchajcie:
https://www.youtube.com/watch?v=DfgtTCaRyKM
Piotr
Rubik - Świat się nie kończy,
Vocals: Anna
Józefina Lubieniecka, Michał Gasz
01.03.2021 r.
20_Temat: Stanisław Moniuszko i jego pieśni.
Podręcznik: s. 114-117 lub (86-89)
Podręcznik: str. 90-92 (118-120).
Notatka:
Stanisław Moniuszko (1819-1872) — polski kompozytor, główny przedstawiciel polskiej opery narodowej. Do historii Stanisław Moniuszko przeszedł jako „ojciec polskiej opery narodowej”, a także czołowy przedstawiciel gatunku pieśni w muzyce polskiej. Śpiewniki domowe jego autorstwa obejmują ponad dwieście pieśni. Moniuszko pozostaje jednak prawie nieznany jako twórca muzyki kameralnej, baletowej, utworów fortepianowych i organowych.
PIEŚNI Stanisława Moniuszki
Moniuszko komponował pieśni przede wszystkim do
tekstów współczesnych sobie poetów polskich - głównie Adama Mickiewicza, a
także Aleksandra Chodźki, Józefa
Ignacego Kraszewskiego, Władysława Syrokomli (czyli Ludwika
Kondratowicza), Jana Czeczota, Teofila Lenartowicza, Józefa Korzeniowskiego,
sporadycznie jedynie sięgał po wiersze poetów francuskich, niemieckich i
angielskich.
Pod względem
treści obejmują one wszystkie możliwe tematy pieśni:
- · idylliczne (Wiosna, Polna różyczka, Prząśniczka);
- · refleksyjne (Po nocnej rosie, Dola);
- · religijne (Treny);
- · patriotyczne (Pieśń wojenna, Stary kapral, Znaszli ten kraj);
- · historyczne (Bolesław Chrobry);
- · obyczajowe (Triolet);
- · miłosne (Rozmowa, Pieszczotka)
- · fantastyczne (Świtezianka, Czaty).
Posłuchajcie: 5 pieśni MONIUSZKI które MUSISZ ZNAĆ! - YouTube
Zadanie
domowe:
przepisujecie notatkę do zeszytu i proszę podać odpowiedź na pytanie: jaki
tytuł nosi zbiór pieśni Stanisława Moniuszki.
Nie odsyłacie, ale zeszyt (przypominam) będzie do oceny.
22.02.2021 r.
19_Temat: Poloneza czas zacząć ...
Podręcznik: s. 114-117 lub (86-89)
Polonez jest najważniejszym polskim tańcem narodowym i
ludowym. Narodowym, bo nigdzie indziej na świecie nie występuje. Polonezem
rozpoczynano wszystkie bale w karnawale i rozpoczynali go najstarsi oraz najważniejsi goście balu. Wywodzi się z tańca
ludowego zwanego „chodzonym”. Wykonuje się go w korowodzie, czyli para za parą.
Posłuchaj:
1. Taniec ludowy: Chodzony; Chodzony - Polska tradycyjna muzyka weselna (Polish folk instrumental) - YouTube
Zadanie do przysłania: Wypisz tytuły i kompozytorów najpopularniejszych polonezów.
termin odesłania: 17.02.2021 r., do godziny 18:00
15.02.2021 r.
18_Temat: Lista przebojów Walentynkowych.
lekcja bez podręcznika!
Każdy uczeń przysyła link do piosenki o przyjaźni lub miłości i w ten sposób utworzycie listę przebojów walentynkowych klasy 7.
termin odesłania: 16.02.2021 r., do godziny 19:00
08.02.2021 r.
17_Temat: Z dziejów muzyki - romantyzm.
lekcja 19 w podręczniku (nowy podręcznik str.: 78-80; stary 102-104).
Okres w dziejach muzyki, w którym ważne stało się wyrażanie emocji i fantazji artystów nazywamy ROMANTYZMEM.
muzyka salonowa: to rodzaj muzyki popularnej, która jak sama nazwa wskazuje, przeznaczona jest do wykonywania w salonach domów najczęściej przez śpiewaków amatorów i pianistów. Te salonową twórczość możemy określić jako muzykę rozrywkową epoki romantyzmu.
styl btillante wymagał od artystów niezwykłej biegłości, wirtuozerii w grze na instrumencie.
Posłuchaj fragmentów:
1. https://www.youtube.com/watch?v=3i_pF1pA3u8
"Życzenie" Fryderyk Chopin- Aleksandra Konieczna
2. https://www.youtube.com/watch?v=0xs6XEBCsPc
Franz Liszt - Hungarian Rhapsody No. 2 (II Rapsodia
węgierska / Magyar rapszódia)
Wykonawca: Richard
Müller-Lampertz
3. https://www.youtube.com/watch?v=u982Lf5VGho
Franciszek Schubert; Serenada d-moll, The BUDAPEST SCORING SYMPHONIC
ORCHESTRA; Dyrygent: Zoltan Kokenyessy
4. https://www.youtube.com/watch?v=ITzcZia7fsQ
Niccolo Paganini, Kaprys a-moll op.1 nr 24; wykonawca David Garrett i
orkiestra
Zadanie do przysłania:
Odszukaj w dostępnych źródłach informacje na temat dwóch polskich kompozytorów romantyzmu (innych niż Chopin i Moniuszko). Podaj jak się nazywali oraz tytuły najważniejszych dzieł.
termin odesłania zdjęcia notatki:
11.02.2021 r., do godziny 19:00
01.02.2021 r.
16_Temat: Fryderyk Chopin.
Podręcznik s. 81-85 (nowe wydanie) i s. 105-113 (stare wydanie)
- Wypisz w punktach życiorys Fryderyka Chopina.
- Ulubiony instrument F. Chopina.
- Wymień formy muzyczne w twórczości F. Chopina.
- Wyjaśnij znaczenie Fryderyka Chopina dla kultury polskiej.
Posłuchaj fragmentów:
Rondo à la Krakowiak F-dur.
https://www.youtube.com/watch?v=OEXimFK0bU8
Pianista: Garrick Ohlsson; Dyrygent: Jerzy Maksymiuk; Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia.
Fantazja na tematy polskie, Kujawiak
https://www.youtube.com/watch?v=-RaNIIVnHlk
Pianista: Kun-Woo Paik; Dyrygent: Antoni Wit; Warszawska
Orkiestra Symfoniczna
Polonez A-dur op. 40 nr 1,
https://www.youtube.com/watch?v=x6doxEfSZjI
pianista: Jakub Gromadziński
Mazurek D-dur op.33 nr
2
termin odesłania zdjęcia notatki: 05.02.2021 r., do godziny 17:00
25.01.2021 r.
15_Temat: Kameralnie i orkiestrowo
Podręcznik s. 69-73 (nowe wydanie) i s. 92-95 (stare wydanie)
najlepiej skopiować do MS Word
lub notatnika, wydrukować i wkleić do zeszytu
Orkiestrta symfoniczna to największy zespół muzyków - instrumentalistów. W skład orkiestry wchodzą wszystkie grupy instrumentów (strunowe, dęte i perkusyjne). Na czele orkiestry stoi dyrygent, który jest odpowiedzialny za całą warstwę muzyczną. Drugą osobą po dyrygencie jest koncertmitrz (najważniejszy muzyk w orkiestrze), którym jest najczęściej pierwszy skrzypek. Najczęściej w skład repertuaru orkiestry symfonicznej wchodzą utwory muzyki klasycznej. Dzieła muzyczne przeznaczone na orkiestrę lub instrumenty solowe z towarzyszeniem orkiestry zalicza się do muzyki orkiestrowej (symfonicznej). Jednym z najczęściej wykorzystywanych zespołów instrumentalnych jest orkiestra symfoniczna, ale istnieją także utwory przeznaczone na inne rodzaje orkiestr, np. dęte lub smyczkowe. Prototypy współczesnej orkiestry symfonicznej pojawiły się już w XVII wieku, a jej skład (rodzaj grających instrumentów) i rozmiar (liczba muzyków) ulegał ewolucji aż do połowy XIX wieku, gdy ustalił się regularny podział na sekcje smyczkową, dętą i perkusyjną. Najpopularniejszą formą muzyki orkiestrowej jest symfonia.
Utwory kameralne przeznaczone są na więcej niż jeden instrument. Każdy z nich wykonuje odrębną partię (czyli stosowany jest w pojedynczej obsadzie) – w odróżnieniu od obsady zwielokrotnionej (czyli np. stosowania dwunastu par skrzypiec w orkiestrze symfonicznej). Istnieje wiele odmian muzyki kameralnej, z których podstawową jest dzieło na instrument solowy z akompaniamentem fortepianu, np. na skrzypce i fortepian.
Utwory przeznaczone na dwa lub więcej instrumentów nazywane są stosownie do liczby wykonawców – dwóch to duet, trzech – trio, czterech – kwartet, pięciu – kwintet itd. (sekstet, septet, oktet, nonet). Do takiej nazwy w zależności od rodzaju użytych instrumentów dodawane są dodatkowe określenia.
Jeśli użyte są tylko instrumenty smyczkowe – jest to np. trio smyczkowe (skrzypce, altówka, wiolonczela), kwartet smyczkowy (skrzypce I, II, altówka, wiolonczela), jeśli użyte są instrumenty dęte – np. kwintet dęty. Gdy w obsadzie znajduje się fortepian, utwór taki określa się mianem np. tria fortepianowego (fortepian, skrzypce i wiolonczela) czy kwintetu fortepianowego (fortepian, dwoje skrzypiec, altówka, wiolonczela). Sekstety, septety, oktety i nonety są rzadsze i mogą być przeznaczone w zasadzie na dowolną kombinację sześciu, siedmiu, ośmiu i dziewięciu instrumentów. A większe grupy wykonawców tworzą orkiestry kameralne.
Posłuchaj:
- MozART group - Eine kleine world music (Official Video, 2008) https://www.youtube.com/watch?v=ECAK9XHakW4
- Silden Brass - Mexican folk medley https://www.youtube.com/watch?v=etRcUWWbv9A
- Marice Ravel, Bolero https://www.youtube.com/watch?v=mhhkGyJ092E
Maurice Ravel: Bolero / Gustavo Dudamel conducts the Wiener Philharmoniker at Lucerne Festival 2010
termin: 29.01.2021 r.
18.01.2021 r.
14_Temat: Wokalne zespoły kameralne.
Podręcznik stary: str. 84-91
Podręcznik nowy: str. 66-68
Piosenka: Rozkołysz pieśnią świat (link)
https://www.youtube.com/watch?v=lZa2kM3Vo6I
Kompozycje przeznaczone dla niewielkiej liczby wykonawców okresla się jako muzykę kameralną. Nazwa pochodzi os włoskiego słowa camera (ozn. pokój, komnatę). Zespół kameralny liczy od 2-9 osób, czyli może koncertować w małym pomieszczeniu.
Nazwa zespołów pochodzi od ilości osób śpiewających: zgodnie z liczebnikami głównymi w języku włoskim:
1 – uno solista
2 – due duet
3 – tre tercet
4 – quatro kwartet
5 – cinque kwintet
6 – sei sekstet
7 – sette septet
8 – otto oktet
9 – nove nonet
Posłuchajmy:
Sekstet męski:
https://www.youtube.com/watch?v=uOqwHHpd2fU
lub
https://www.youtube.com/watch?v=WNAAiwcR8i8
i
https://www.youtube.com/watch?v=haFHrfmfHbc Pentatonix
bez zadania domowego J
21.12.2020 r.
Temat: Kolędować Małemu ...
Na lekcji śpiewamy znane kolędy i pastorałki oraz
piosenki bożonarodzeniowe.
14.12.2020 r.
12_Boże Narodzenie na świecie.
Podręcznik: lekcja 14: „Boże Narodzenie na świecie”
Zapoznajcie się z ikonografiką Bożego Narodzenia w podręczniku.
Do zeszytu proszę wpisać tytuły kolęd i zaznaczyć, z jakiego kraju pochodzi dana kolęda - jako praca domowa.
nagrania:
1. Deck the Halls;
https://www.youtube.com/watch?v=UqItlHUSN-4
Deck the Halls to
tradycyjna pieśń świąteczna i kolęda noworoczna. Jej melodię stanowi motyw z
XVI-wiecznej walijskiej pieśni przeznaczonej do wykonywania w wigilię Nowego
Roku. Angielski tekst, napisany przez Thomasa Oliphanta, powstał zaś w 1862 r.
Powtarzana fraza „fa la la” nawiązuje do dawnego języka walijskiego –
prawdopodobnie pochodzi ona ze średniowiecznych ballad.
Pierwotnie
kolędy tego typu traktowano jako tańce z przyśpiewkami, a nie jako pieśni.
Śpiewacy rywalizowali ze sobą, dośpiewując werset za wersetem. W konsekwencji melodie
pierwotnie towarzyszące kolędom oddzieliły się od oryginalnych tańców, ale
nadal określane były jako kolędy.
Deck
the Halls składa się z trzech zwrotek. Co drugi wers stanowi zawołanie „fa
la la”. Z pewnością kolęda jest dobrze znana, gdyż melodia ta często pojawia
się w produkcjach filmowych okresu bożonarodzeniowego i bardzo szybko wpada w
ucho.
2. F. Mendelssohn-Bartholdy, C. Wesley,
Hark! The Herald Angels Sing
https://www.youtube.com/watch?v=xqooC4ZG75Y
Hark the Herald Angels Sing with Lyrics | Kolęda i piosenka
Hark! The Herald Angels Sing to popularna kolęda angielska z XVIII w. Feliks Mendelssohn-Bartholdy stworzył muzykę do tekstu napisanego przez Charlesa Wesleya – założyciela Kościoła metodystycznego. Pieśń mówi o narodzeniu Zbawiciela:
Słuchaj, brzmi aniołów pieśń:
Pokój ludziom, Bogu cześć!
Syna Swego posłał Bóg,
By pojednał grzeszny lud.
Ludy ziemi złączcie głosy
Z aniołami pod niebiosy:
Jezus, Zbawca ziemi tej,
Się narodził w Betlejem.
Słuchaj, brzmi aniołów pieśń:
Pokój ludziom, Bogu cześć!
Pieśń ma cztery zwrotki, każda z nich jest zakończona zawołaniem: Glory to the newborn King! Początkowo tekst hymnu wykonywany był do rozmaitych melodii, dopiero w XIX w. zaczęto go śpiewać do muzyki Feliksa Mendelssohna, zaczerpniętej z jego kompozycji Festgesang z 1840 r. Współczesna wersja hymnu często pojawia się w świątecznych produkcjach filmowych czy spotach reklamowych.
3. Winter Wonderland
https://www.youtube.com/watch?v=oIKt5p3UmXg
Michael Bublé - Winter Wonderland [Official HD]
pod tekstem są słowa po
4. Stille Nacht, heilige Nacht
https://www.youtube.com/watch?v=RrTa79x_7xc
wykonawca: Stimmen
der Berge
5. Tu scendi dalle stelle
https://www.youtube.com/watch?v=btBAv6B6Quo&list=RDQMaYrFCqdeoJ4&start_radio=1
dla zainteresowanych:
Posłuchajcie, zespół wokalny Pentatonix, premiera była 30 listopada 2020 i do niedzieli wieczora ponad 3,6 mln wejść na YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=1UHmQANFtNs&list=PLaONuT5QUpidKOBovDhtfzfs8XUndW-8J
NEW CHRISTMAS ALBUM “WE NEED A LITTLE CHRISTMAS”, AVAILABLE NOW.
**********************************************************************************
07.12.2020 r.
11_"Oda do radości" i twórczość Ludwika van Beethovena.
Podręcznik:
Strony 54 -57; lekcja 12: „Ludwig van Beethoven – Oda do radości”
Proszę przeczytać wiadomości z podręcznika oraz
notatki poniżej.
Posłuchaj nagrań:
• L. van Beethoven, V Symfonia c-moll, cz. I (fragment);
Muzyka z filmu jest własnością: "René Leibowitz; Royal
Philharmonic Orchestra-Symphony No. 5 in C Minor, Op. 67: I. Allegro con
brio"
• L. van Beethoven, Bagatela „Dla Elizy”;
Dla Elizy (niem. Für Elise) – popularny tytuł Bagateli a-moll, jednej z najbardziej znanych w literaturze muzycznej miniatur fortepianowych, którą skomponował Ludwig van Beethoven. Utwór powstał ok. 1810 roku. Biografowie Beethovena nie są zgodni co do tego, kim była tytułowa Eliza. Według jednej z teorii, oryginalny tytuł brzmiał Für Therese, jako że adresatką utworu miała być znajoma kompozytora i córka jednego z lekarzy wiedeńskich, Therese Malfatti. W 1810 r. kompozytor oświadczył się jej, ona zaś oświadczyny odrzuciła, a w roku 1816 została żoną szlachcica i urzędnika Wilhelma von Droßdika. Inna wersja mówi, że Eliza była słynną "Nieśmiertelną Ukochaną", do której Beethoven napisał swój słynny list (zob. List do Nieśmiertelnej Ukochanej), a której tożsamości biografom nigdy nie udało się ustalić. Kiedy kompozycję opublikowano w 1865 r., jej odkrywca Ludwig Nohl nadał jej tytuł Dla Elizy, pod którym znana jest do dziś. Według innej teorii Elizą była sopranistka Elisabeth Röckel. Utwór o budowie ABACA utrzymany jest w metrum 3/8.
• L. van Beethoven, IX symfonia d-moll, op. 125, cz. IV (fragment, Oda do radości)
IX Symfonia d-moll op. 125 Ludwiga van Beethovena – ostatnia ukończona symfonia tego kompozytora i zarazem jedno z najsłynniejszych i najwybitniejszych dzieł muzyki poważnej. Znana także jako "Symfonia radości", popularna jest głównie dzięki finałowej kantacie do słów "Ody do radości" Friedricha von Schillera. Była pierwszą w historii symfonią wokalno-instrumentalną, tzn. symfonią z udziałem głosu ludzkiego. Rękopis symfonii został wpisany w 2001 roku na listę UNESCO Pamięć Świata. Mimo sukcesu pierwszego, wiedeńskiego wykonania ówczesny świat muzyczny krytycznie odniósł się do dzieła. Carl Zelter, kompozytor i przyjaciel Goethego wyraził się: „[Beethoven] to geniusz, który obwiesza błyskotkami prosię”, Felix Mendelssohn-Bartholdy z kolei stwierdził, że „jest to muzyka napisana na Wielki Wtorek przez pijanego”. Louis Spohr stwierdził, że chóralny finał jest monstrualny i pozbawiony smaku, co uznał za efekt postępującej głuchoty Beethovena. Bardzo krytycznie były też przyjmowane premiery w kolejnych krajach.
Praca w domu:
· nauczyć się śpiewać Odę do radości (Hymn Unii Europejskiej),
str.55;
napisać w zeszycie:
· wymienić tytuły utworów L. van
Beethovena.
· Dla chętnych: napisz
notatkę o życiu i twórczości L. van Beethovena.
termin: 12.12.2020 r.
*******************************************
30.11.2020 r.
10_Klasycyzm
w muzyce.
Notatka do zeszytu:
W okresie klasycyzmu upowszechnił się elegancki i lekki styl galant (czyt.: galan).
Skomplikowaną polifonię zastąpiły proste zasady homofonii. Homofonia polega na tym, że samodzielnej melodii głównej towarzyszą pozostałe głosy, które tworzą akompaniament.
Kompozytorzy klasycystyczni stosowali formy muzyczne znane z poprzednich epok (np. koncerty, sonaty, opery). Nową formą została symfonia przeznaczona na orkiestrę.
W drugiej połowie XVIII w. kompozytorzy zaczęli tworzyć muzykę uporządkowaną i prostą a utworzy miały być przyjemne i łatwe w odbiorze. Stolicą europejskiej muzyki został Wiedeń. Mieszkali tu i tworzyli: Józef Haydn, Wolfgang Amadeusz Mozart i Ludwig van Beethoven i dlatego nazywa się ich klasykami wiedeńskimi.
Rys. 1 Rrysunek poglądowy, nie trzeba przepisywać do zeszytu.
Posłuchajcie :
1. 1. G.S. Mercadante, Rondo Russo;
https://www.youtube.com/watch?v=aqLZaRq-eaA
Flet: Nolwenn BARGIN
Dyrygent: Benjamin Lack
Orkiestra: Orchester des Vorarlberger Landeskonservatorium
2. 2. J. Haydn, Symfonia G-dur „Z uderzeniem
w kocioł”, nr 94;
https://www.youtube.com/watch?v=VOLy6JxEDLw
Mariss Jansons|Berliner Philharmoniker|Emmanuel Pahud
Napisz nazwy instrumentów, które można usłyszeć w początkowym
fragmencie utworu symfonii "Z uderzeniem w kocioł".
3. 3. W.A. Mozart, Eine kleine
Nachtmusik, cz. I Allegro (fragment);
https://www.youtube.com/watch?v=fRrsD4RH9SY
Wiener Philharmoniker, Karl Böhm
4. 4. W.A. Mozart, aria Królowej Nocy z opery Czarodziejski flet
https://www.youtube.com/watch?v=cvZxHwxQ118
Joanna Moskowicz as The Queen of the Night in the latest production of the Warsaw Chamber Opera (Warszawska Opera Kameralna)
5. 5. W.A. Mozart, aria Figara
z opery Wesele Figara;
https://www.youtube.com/watch?v=QH_BHh1czW0
Mirco Palazzi: Figaro - Ekaterina Bakanova: Susanna - Paola Gardina: Cherubino - Carmela Remigio:
La Contessa
d'Almaviva - Yutaka Sado: Conductor Elena Barbalich: Director Orchestra del
Teatro Regio di Torino
6. 6. W.A. Mozart, Bułeczka z masłem
https://www.youtube.com/watch?v=FOyYWkR3f-M
Erik Reischl
Zadanie w domu:DODATKOWE na ocenę celującą: napisz notatkę o życiu i twórczości W.A. Mozarta.
23.11.2020 r.
9_Style muzyki
rozrywkowej.
Podręcznik, strony:
ü 41-42 nowy podręcznik (logo nowa
edycja 2020-2022)
ü 52-55 stary podręcznik (z niebieskim
napisem Nowa podstawa programowa)
Termin: Styl muzyczny
Notatka do zeszytu:
Styl
muzyczny posiada charakterystyczne cechy:
- melodii
- rytm utworu
- sposób jej komponowania
- sposób jej wykonywania
- nastrój utworów
Wyróżniamy
style muzyczne (wg alfabetu):
· country
· disco
· folk
· jazz
· pop
· rap
· reggae
· rock
· techno
posłuchajcie:
· ABBA – https://www.youtube.com/watch?v=XEjLoHdbVeE
· ONE
HUNDRED line dance - Wild Country - Voghera 2017
https://www.youtube.com/watch?v=xVYuhGIUuto
New
York Jazz Lounge - Bar Jazz Classics – https://www.youtube.com/watch?v=_sI_Ps7JSEk
· BRAThANKI - Czerwone Korale [Official Video] – https://www.youtube.com/watch?v=SG8B4DT6ud8&list=PLkLuRXeVWGiHyJb1jD3YaxKtWHNQSYBVa&index=2
·
Bobby McFerrin - Don't Worry Be Happy (Official Video)
*****************************************
data: 16.11.2020 r.
8_Temat: Rodzaje i style muzyki.
Podręcznik s.39-40
Rodzaje muzyki dzielą się ze względu na … strona 40 w podręczniku – proszę przeczytać!!!!!
Posłuchajcie nagrań:
Wojciech Kilar - Krzesany posłuchajcie fragment początkowy; 0:00 - 6:11 minuty
Zadanie domowe:
1. wymień kilka
utworów (4-5), których lubisz słuchać;
- napisz wykonawcę
i tytuł utworu;
- określ, jaki to jest rodzaj muzyki.
Pomocą jest
strona 40 w podręczniku; np.:
Fryderyk
Chopin – Walc Des-dur to muzyka:
- artystyczna
- instrumentalna
- świecka
- solowa
Jednocześnie
przypominam, że nie przysłanie pracy domowej skutkuje oceną niedostateczną.
Wszystkie
prace proszę przesyłać na nowy adres e-mail: jkwiecien554@gmail.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz