niedziela, 15 listopada 2020

7_KLASA

24.05.2021 r.

30_Temat: Jazz - czyli wielka improwizacja.

Nigdy nie wyjaśniono skąd pochodzi słowo „Jazz”.  Pierwotnie był używany przez graczy i kibiców baseball. Oznaczał energie, siłę, brawurę, lekkomyślność oraz hałas i zgiełk.

W 1915 roku po raz pierwszy użyto tego słowa wobec zespołu muzycznego. Określenie tego zespołu jako „jazz” miało na celu ośmieszenie muzyków i wykonywanej przez nich muzyki.

Pamiętajcie, że ci ludzie często nie potrafili pisać i czytać a co dopiero opanować zapis nutowy. Potrzeba śpiewania i grania przez zwykłych ludzi, którzy muzykę mają w genach, wymusiła powstanie jazzu, bo rzadko która melodia dokładnie była odtworzona.

Współcześnie występujący jazzmani wykonują improwizacje, czyli podczas koncertu, na poczekaniu wymyślają melodie.

Terminy do zapisu w zeszycie:

Improwizacja – tworzenie muzyki w trakcie jej wykonywania.

Standard jazzowy – popularna melodia jazzowa

Combo – zespół grający muzykę jazzową

 

do wysłuchania:

What is Jazz Music?
     https://www.youtube.com/watch?v=HjB5Id_QfsU

    Luis Amstrong:
     https://www.youtube.com/watch?v=wyLjbMBpGDA

    Louis Armstrong: Meet One of Jazz's Most Influential Musicians
     https://www.youtube.com/watch?v=Su1eYITCEDY

    Ella Fitzgerald and Louis Armstrong - Ella and Louis (1956) Jazz About Love♥
     https://www.youtube.com/watch?v=MpKK0n0iyHU

 

 Miłego słuchania 


 17.05.2021 r.

29_Temat: Muzyka Folk i Country.


Nauka piosenki: Pędzą konie
https://www.youtube.com/watch?v=8VLHittFkSk

Źródło: GOLEC UORKIESTRA - PĘDZĄ KONIE (Official Video/ Remastered) 

Słowa piosenki są zamieszczone są pod nagraniem.

Muzyka folkowa jest gatunkiem muzyki popularnej, wywodzącej się z muzyki ludowej. Folklor to przejaw sztuki synkretycznej, gdzie: słowo, taniec, gest, mimika i muzyka tworzą różnogatunkową całość artystyczną.

 Folklor

 Przekazy folklorystyczne jako dominujące są ważne i znamienne dla społeczności pierwotnych i plemiennych. W społeczeństwach funkcjonują jako kultury:

a)   nieoficjalne – folklor chłopski,

b)   środowiskowe – folklor szlachecki

c)   w społeczeństwie masowym występują w postaci subkultur.

Jest to zjawisko wielofunkcyjne, wyraża podstawowe potrzeby egzystencjalne człowieka i wyrasta z doświadczenia życia wspólnotowego oraz to życie modeluje.

 W Polsce w każdej niemal wsi i w każdym mieście możemy spotkać działające zespoły ludowe, taneczne czy instrumentalne. Warto pielęgnować takie tradycje, gdyż stanowi o przywiązaniu do obyczajów ludowych i ojczystej ziemi.

 Muzyka folkowa zagraniczna

Zainteresowanie muzyką folkową w świecie sprawia, że twórcy lokalni wprowadzili kilka zmian i upodobnili ten gatunek muzyczny do swej kultury, dzięki czemu powstało wiele stylów muzyki folkowej. Między innymi powstały style takie jak folklor:

a)   celtycki

b)   bałkański

c)    węgierski,

d)   polski

e)   irlandzki

f)     góralski

g)   cygański.

 

Muzyka country wywodzi się z folku Appalachów. Teksty muzyki country traktują o rzeczach codziennych i mają za zadanie ukazanie rzeczywistości, wzlotów i upadków przeciętnego człowieka.
Najsławniejsi przedstawiciele stylu Country toJimmie Davis, The Carter Family, Joe Lara, Jim White. W Polsce country grają Mariusz Kalaga czy Tomasz Szwed.

 Zadanie domowe:

Proszę napisać po 3 przykłady wykonawców współczesnej muzyki folkowej (soliści i zespoły) w Polsce i na świecie.

 

10.05.2021 r.

28_Temat: Kompozytorzy polscy muzyki XX w.
            - K. Szymanowski, K. Penderecki i inni.

podręcznik str. 105-107

 Zadanie 1
Wypisz polskich kompozytorów XX wieku - trzeba wykorzystać wiadomości z podręcznika oraz z internetu. Precyzuję chodzi o muzykę XX wieku, tzw. "poważną".

Do wysłuchania:

Henryk Mikołaj Górecki;
3 Utwory w dawnym stylu (3 Pieces in Old Style): No. 1, —  kliknij w link
wykonawca: Capella Bydgostiensis, dyrygenr Daniel Stabrawa

K. Penderecki — Anaklasis / Krzysztof Penderecki, Sinfonietta Cracovia

https://www.youtube.com/watch?v=_p6SQcM4j-E

Zadanie 2

Napisz jakie instrumenty zostały wykorzystane w utworze K.Pendereckiego?

Zadanie 3

Podaj imię i nazwisko osoby, która znajduje się na zdjęciu obok.

Termin: 12.05.2021, godz. 18:00




26.04.2021 r.

27_Temat: Polskie pieśni patriotyczne - utrwalenie poznanych pieśni.

Lekcja utrwalająca ze wszystkich lat nauki muzyki.
Zadanie domowe: wypisz w zeszycie znane Tobie polskie pieśni patriotyczne.

Myślę, że 10 najważniejszych wystarczy.

Termin: 27.04.2021, godz. 19:00


19.04.2021 r.

26_Temat: Z dziejów muzyki - muzyka XX wieku.

podręcznik str. 102-104

 1.    Piosenka: Wrażenia do śpiewania

  https://www.youtube.com/watch?v=34aE7XzgDmk
    Piosenka "Wrażenia" . muz. Dariusz Tarczewski sł. Artela Niciewicz-Tarach 

          Piosenka jest ilustrowana obrazami malarzy impresjonistycznych.
            słowa do piosenki:



2.   Wysłuchanie utworu Światło księżyca 
        https://www.youtube.com/watch?v=CvFH_6DNRCY

 

Zadanie 1.
wykonaj ćwiczenie 1,  „Posłuchajmy!” (podręcznik, s. 102), czyli 
namaluj obraz za pomocą barwnych plam, obraz ma przedstawiać wrażenie kojarzące się ze światłem księżyca, nie zaś księżyc na niebie (
to zadanie do przysłania)


3.  Przeczytaj dokładnie informację w podręczniku na temat impresjonizmu w muzyce  –podręcznik (s. 102–103).


4.  Muzyki XX w. inspirowana sztuką awangardową - podręcznik (s. 104–105).


5. Muzyczne eksperymenty i poszukiwania nowych brzmień w muzyce XX w.– podręcznik (s. 104).


        Termin: 24.04.2021, godz. 19:00


12.04.2021 r. 
25_Temat: Wiosenny warsztat muzyczny

podręcznik str. 100-101

notatka do zeszytu:

Zadanie 1
Przepisz do zeszytu imiona i nazwiska kompozytorów romantycznych: (wybierz z tabelki):


zadanie 2
Uzupełnij notatkę:

Klasykami wiedeńskimi nazywamy następujących kompozytorów:  ....... ..

Tworzyli oni w epoce ...... , w  ..... wieku.  Większość życia spędzili w ....., stolicy Austrii.

zadanie 3
rozwiąż krzyżówkę i wyjaśnij znaczenie otrzymanego hasła.



Zadanie 4
Odszukaj informacje na temat festiwali i konkursów poświęconych muzyce Fryderyka Chopina. przygotuj listę i przy każdej nazwie wydarzenia zapisz, gdzie się odbywa.

Termin: 14.04.2021, godz. 19:00

29.03.2021 r. 

24_Temat: Muzyka na Wielkanoc


W kalendarium życia okres Wielkiego Postu i Święta Wielkanocy był i jest bardzo ważnym czasem. Z tego tytułu powstało wiele dzieł literackich, malarskich oraz muzycznych. Najczęściej tworzone były oratoria i pasje. Mistrzem religijnych form wokalno-instrumentalnych był Jan Sebastian Bach.
    W Polsce kompozytor Krzysztof Penderecki również komponował dzieła oratoryjne i pasje a  np.Jan Kanty 
Pawluśkiewicz w 1992 r. napisał słynne Nieszpory Ludźmierskie. Współcześnie dla Was Piotr Rubik 

Do wysłuchania:

https://www.youtube.com/watch?v=fOb3ckecjLk 
J.S. Bach - Oratorium na Wielkanoc BWV 249 - (2) Adagio. Ton Koopman

Pieśni Wielkopostne Chwała Chrystusowi Rafał Maciejewski 
https://www.youtube.com/watch?v=I0xSd8rOwwc

Oratorium Wielkanocne „Woła nas Pan” (rok 1999)
Ernest Bryll i Włodzimierza Korcza
wykonawca: Zbigniew Wodecki
Chór w składzie: Anna Sochacka, Beata Wyrąbkiewicz , Monika Ambroziak , Anna Frankowska, Paweł Hartlieb, Bartosz Adamczyk , Wojciech Dmochowski , Adam Krylik
https://www.youtube.com/watch?v=rwOQg_7On4s


Z Powodu Mojego Imienia - Oratorium Prześladowanych za Wiarę
psalm: Cieszyć się życiem
muz. Piotr Rubik, sł. Zbigniew Książek
soliści: Oliwia Wieczorek
https://www.youtube.com/watch?v=zjBcC5GnGNo


Życzenia Radosnych Świąt Wielkanocnych
wypełnionych nadzieją budzącej się do życia
wiosny i wiarą w sens życia
dla Was i Waszych Rodzin
życzy Joanna Kwiecień


22.03.2021 r. 
23_Temat: Balet i taniec klasyczny.

podręcznik: s. 95-99


Proszę wpisać do zeszytu:

-  terminy: balet, choreograf

- zapoznać się z infografikami:

a) „Balet”, zawiera podstawowe wiadomości dotyczące baletu s. 98

b) prezentuje terminy związane z tańcem klasycznym, s. 99

Streszczenie libretta baletu
Jezioro łabędzie Piotra Czajkowskiego

Księżna, matka księcia Zygfryda, organizuje bal, by spośród zaproszonych dam młodzieniec wybrał żonę. Tymczasem książę podczas polowania dociera na brzeg jeziora. Myśliwi celują z łuków do pływających łabędzi. Zygfryd zakazuje im strzelania do ptaków: oto bowiem zjawia się piękna królowa Odetta i opowiada, że zły czarownik zamienił ją i jej damy dworu w łabędzie, które tylko o północy przybierają ludzką postać. Zaklęcie może zdjąć jedynie szczere uczucie kogoś, kto jeszcze nikomu nie wyznał miłości. Książę przysięga Odetcie wieczną miłość oraz uwolnienie od klątwy. Zły czarownik grozi, że do tego nie dopuści, i obmyśla podstęp. Zjawia się na balu ze swą córką Odylią, łudząco podobną do Odetty. Ma ona skłonić księcia, by to właśnie jej wyznał miłość i złamał przysięgę daną Odetcie. Podstęp się udaje. Odetta opowiada łabędziom, że Zygfryd nie wywiązał się ze swoich obietnic. Po pewnym czasie przybywa sam książę i wyjaśnia, że został oszukany, bo w osobie Odylii widział Odettę i to ją zapewniał o swojej miłości. Wśród piorunów i błyskawic nadlatuje zły czarownik pod postacią czarnego ptaka i grozi bohaterowi śmiercią. Książę pogodzony z losem pragnie umrzeć z ukochaną. Oboje toną w jeziorze. Ginie także czarownik. W końcowej scenie Zygfryd i Odetta płyną w złotej łodzi ciągniętej przez białe łabędzie do krainy wiecznego szczęścia.

nagrania - P. Czajkowski, balet Jezioro łabędzie:

 * uwertura i temat Odetty: 
https://www.youtube.com/watch?v=xQwYKNMu0mQ 

 * Pas de quatre:
https://www.youtube.com/watch?v=Xd2nTXsivHs

Streszczenie libretta baletu
Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego

W Wigilię Bożego Narodzenia dzieci otrzymują tradycyjnie dużo prezentów. Małej Klarze bardzo przypada do gustu figurka o ruchomych szczękach – dziadek do rozłupywania orzechów. Po wyjściu gości Klara zasypia z nową zabawką. Podczas snu rozgrywa się bitwa między Myszami i ich królem a Dziadkiem do orzechów, który mężnie prowadzi do boju armię ołowianych żołnierzyków i w końcu wygrywa. Następnie zamienia się w Księcia, a Klara – w Księżniczkę. Razem kierują się do Krainy Słodyczy przez Cukrową Łąkę, przechodzą przez Bramę Łakomczuchów, trafiają do Gwiazdkowego Lasu, płyną do Konfiturowego Gaju, a w końcu docierają do stolicy Cukierkowej Krainy, w której znajduje się Marcepanowy Pałac. Wszyscy cieszą się z ich przybycia i wykonują tańce charakterystyczne: Taniec Wieszczki Cukrowej, Taniec hiszpański, Taniec arabski, Taniec chiński, Trepak, Taniec pastuszków, po których następuje Walc kwiatów. Na koniec Klara budzi się w fotelu z zabawką w ręce.

nagrania - P. Czajkowski, balet Dziadek do orzechów, 
* Taniec wieszczki cukrowej:
https://www.youtube.com/watch?v=Wz_f9B4pPtg


Lekcja bez odsyłania. 


15.03.2021 r.

22_Temat: Opera jako forma muzyczna i widowisko teatralne.


podręcznik: s. 93-94


1. Uzupełnij tekst wyrazami z ramki w odpowiedniej formie. Niektóre słowa możesz wpisać więcej niż jeden raz.



____________ to rozbudowany utwór wokalno-instrumentalny wystawiany na scenie. Składa się ona z partii ______________ i _______________, na przykład chóralnych i baletowych. Treść ___________ zawarta jest w tekście określanym jako ___________. Na jego podstawie kompozytor tworzy muzykę. W przygotowaniach do przedstawienia ________________ uczestniczy wiele osób. _____________ kieruje pracą wszystkich artystów. ______________ opracowuje układy taneczne, a ________________ projektuje kostiumy i dekoracje. Aktorzy operowi wykonują pieśni zwane ________________. Najważniejsze role odgrywają główna śpiewaczka, czyli _______________, i pierwszy śpiewak. Muzykę wykonuje _____________ ukryta przed publicznością w _____________________________. Nagrodą dla artystów są gromkie _____________ publiczności po zakończeniu spektaklu.

2. Podaj nazwiska czterech wybitnych kompozytorów tworzących opery. Możesz skorzystać z Internetu i dostępnych książek.

1.                     a)    ………………………………

b)    ………………………………

c)    ………………………………

d)    ………………………………

3. Wyjaśnij znaczenie podanych wyrazów.

a) Akt - .........................

b) Libretto - ...............

c) Uwertura - ......

d) Scena - ........

d) Śpiewak - ........

Następnie wpisz je do krzyżówki.


Zapisz, co oznacza utworzone hasło.________________________________

termin odesłania:  17.02.2021 r., do godziny 19:00

08.03.2021 r.

21_Temat: 
Dziewczyny we współczesnych piosenkach 


Z okazji Dnia Kobiet wszystkim kobietkom z klasy 7 życzę zdrowia i spełnienia marzeń. Proszę w internecie (kanał YouTube) znaleźć jedną piosenkę o dziewczynach, kobietach.   
Do zeszytu wpisujecie tytuł, wykonawcę, autora słów i kompozytora piosenki.
 
Nie odsyłacie,
Posłuchajcie:
https://www.youtube.com/watch?v=DfgtTCaRyKM 
Piotr Rubik - Świat się nie kończy,
Vocals: Anna Józefina Lubieniecka, Michał Gasz


01.03.2021 r.

20_Temat:  Stanisław Moniuszko i jego pieśni

Podręcznik: s. 114-117  lub (86-89)

Podręcznik: str. 90-92 (118-120).

Notatka:

          Stanisław Moniuszko (1819-1872) — polski kompozytor, główny przedstawiciel polskiej opery narodowej. Do historii Stanisław Moniuszko przeszedł jako „ojciec polskiej opery narodowej”, a także czołowy przedstawiciel gatunku pieśni w muzyce polskiej. Śpiewniki domowe jego autorstwa obejmują ponad dwieście pieśni. Moniuszko pozostaje jednak prawie nieznany jako twórca muzyki kameralnej, baletowej, utworów fortepianowych i organowych.

          PIEŚNI Stanisława Moniuszki

          Moniuszko komponował pieśni przede wszystkim do tekstów współczesnych sobie poetów polskich - głównie Adama Mickiewicza, a także Aleksandra Chodźki, Józefa Ignacego Kraszewskiego, Władysława Syrokomli (czyli Ludwika Kondratowicza), Jana Czeczota, Teofila Lenartowicza, Józefa Korzeniowskiego, sporadycznie jedynie sięgał po wiersze poetów francuskich, niemieckich i angielskich. W zakresie gatunkowym obok piosnek sielskich, znajdziemy dumki, ballady, romanse, sceny dramatyczne, pieśni bliskie psalmom i hymnom oraz typowe dla romantyzmu pieśni liryczne. 

Pod względem treści obejmują one wszystkie możliwe tematy pieśni:

  • ·       idylliczne (Wiosna, Polna różyczka, Prząśniczka);
  • ·      refleksyjne (Po nocnej rosie, Dola);
  • ·      religijne (Treny);
  • ·      patriotyczne (Pieśń wojenna, Stary kapral, Znaszli ten kraj);
  • ·      historyczne (Bolesław Chrobry);
  • ·      obyczajowe (Triolet);
  • ·      miłosne (Rozmowa, Pieszczotka)
  • ·      fantastyczne (Świtezianka, Czaty).

       Posłuchajcie: 5 pieśni MONIUSZKI które MUSISZ ZNAĆ! - YouTube

Zadanie domowe:
przepisujecie notatkę do zeszytu i proszę podać odpowiedź na pytanie: jaki tytuł nosi zbiór pieśni Stanisława Moniuszki.

Nie odsyłacie, ale zeszyt (przypominam) będzie do oceny.


22.02.2021 r.

19_Temat:  Poloneza czas zacząć ...

Podręcznik: s. 114-117  lub (86-89)

Polonez jest najważniejszym polskim tańcem narodowym i ludowym. Narodowym, bo nigdzie indziej na świecie nie występuje. Polonezem rozpoczynano wszystkie bale w karnawale i rozpoczynali go najstarsi oraz  najważniejsi goście balu. Wywodzi się z tańca ludowego zwanego „chodzonym”. Wykonuje się go w korowodzie, czyli para za parą. 

Polonezy, w okresie zaborów czy w czasie II wojny światowej były zakazane. Muzyki Chopina bali się Niemcy, gdyż była nasycona polskością. 

Posłuchaj: 
1. 
Taniec ludowy: Chodzony; Chodzony - Polska tradycyjna muzyka weselna (Polish folk instrumental) - YouTube



4. Krzesimir Dębski; Dumka na dwa serca (z filmu Ogniem i mieczem):  OPOLE 2015: Edyta Górniak i Mietek Szcześniak – „Dumka na dwa serca” - YouTube

5. Polonez z filmu Pan Tadeusz Wojciecha Kilara; https://www.youtube.com/watch?v=D23B-yfjlRg



 
Zadanie do przysłania: Wypisz tytuły i kompozytorów najpopularniejszych polonezów.

termin odesłania:  17.02.2021 r., do godziny 18:00 

 

15.02.2021 r.

18_Temat:  Lista przebojów Walentynkowych. 

lekcja bez podręcznika!

Każdy uczeń przysyła link do piosenki o przyjaźni lub miłości i w ten sposób utworzycie listę przebojów walentynkowych klasy 7.

termin odesłania: 16.02.2021 r., do godziny 19:00 


08.02.2021 r.

17_Temat: Z dziejów muzyki - romantyzm.

lekcja 19 w podręczniku (nowy podręcznik str.: 78-80; stary 102-104).

 notatka do zeszytu:

Okres w dziejach muzyki, w którym ważne stało się wyrażanie emocji i fantazji artystów nazywamy ROMANTYZMEM.

muzyka salonowa: to rodzaj muzyki popularnej, która jak sama nazwa wskazuje, przeznaczona jest do wykonywania w salonach domów najczęściej przez śpiewaków amatorów i pianistów. Te salonową twórczość możemy określić jako muzykę rozrywkową epoki romantyzmu.

styl btillante wymagał od artystów niezwykłej biegłości, wirtuozerii w grze na instrumencie.

Posłuchaj fragmentów:

1. https://www.youtube.com/watch?v=3i_pF1pA3u8 

"Życzenie" Fryderyk Chopin- Aleksandra Konieczna

2. https://www.youtube.com/watch?v=0xs6XEBCsPc 

Franz Liszt - Hungarian Rhapsody No. 2 (II Rapsodia węgierska / Magyar rapszódia)
Wykonawca: Richard Müller-Lampertz

3. https://www.youtube.com/watch?v=u982Lf5VGho
Franciszek Schubert; Serenada d-moll, The BUDAPEST SCORING SYMPHONIC ORCHESTRA; Dyrygent: Zoltan Kokenyessy

4. https://www.youtube.com/watch?v=ITzcZia7fsQ
Niccolo Paganini, Kaprys a-moll op.1 nr 24; wykonawca David Garrett i orkiestra 

Zadanie do przysłania:
Odszukaj w dostępnych źródłach informacje na temat dwóch polskich kompozytorów romantyzmu (innych niż Chopin i Moniuszko). Podaj jak się nazywali oraz tytuły najważniejszych dzieł.

termin odesłania zdjęcia notatki:
 11.02.2021 r., do godziny 19:00
 


01.02.2021 r.

16_Temat: Fryderyk Chopin.

Podręcznik s. 81-85 (nowe wydanie) i s. 105-113 (stare wydanie)

 notatka do zeszytu:

  1.     Wypisz w punktach życiorys Fryderyka Chopina.
  2.   Ulubiony instrument F. Chopina.
  3.   Wymień formy muzyczne w twórczości F. Chopina.
  4.   Wyjaśnij znaczenie Fryderyka Chopina dla kultury polskiej.

Posłuchaj fragmentów:

Rondo à la Krakowiak F-dur. 

https://www.youtube.com/watch?v=OEXimFK0bU8

Pianista: Garrick Ohlsson; Dyrygent: Jerzy Maksymiuk; Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia.


Fantazja na tematy polskie, Kujawiak 

https://www.youtube.com/watch?v=-RaNIIVnHlk

Pianista: Kun-Woo Paik; Dyrygent: Antoni Wit; Warszawska Orkiestra Symfoniczna


 Polonez A-dur op. 40 nr 1, 

https://www.youtube.com/watch?v=x6doxEfSZjI

pianista: Jakub Gromadziński


Mazurek D-dur op.33 nr 2

pianista: Henryk Sztompka


Napiszcie krótko i na temat, bez rozpisywania się. Pierwsze 3 punkty są w podręczniku a czwarty zawsze mówiłam na lekcji o Chopinie.

termin odesłania zdjęcia notatki: 05.02.2021 r., do godziny 17:00 



25.01.2021 r.

15_Temat: Kameralnie i orkiestrowo

Podręcznik s. 69-73 (nowe wydanie) i s. 92-95 (stare wydanie)

 notatka do zeszytu:

najlepiej skopiować do MS Word lub notatnika, wydrukować i wkleić do zeszytu

Orkiestrta symfoniczna to największy zespół muzyków - instrumentalistów. W skład orkiestry wchodzą wszystkie grupy instrumentów (strunowe, dęte i perkusyjne). Na czele orkiestry stoi dyrygent, który jest odpowiedzialny za całą warstwę muzyczną. Drugą osobą po dyrygencie jest koncertmitrz (najważniejszy muzyk w orkiestrze), którym jest najczęściej pierwszy skrzypek. Najczęściej w skład repertuaru orkiestry symfonicznej wchodzą utwory muzyki klasycznej. Dzieła muzyczne przeznaczone na orkiestrę lub instrumenty solowe z towarzyszeniem orkiestry zalicza się do muzyki orkiestrowej (symfonicznej). Jednym z najczęściej wykorzystywanych zespołów instrumentalnych jest orkiestra symfoniczna, ale istnieją także utwory przeznaczone na inne rodzaje orkiestr, np. dęte lub smyczkowe. Prototypy współczesnej orkiestry symfonicznej pojawiły się już w XVII wieku, a jej skład (rodzaj grających instrumentów) i rozmiar (liczba muzyków) ulegał ewolucji aż do połowy XIX wieku, gdy ustalił się regularny podział na sekcje smyczkową, dętą i perkusyjną. Najpopularniejszą formą muzyki orkiestrowej jest symfonia

 Orkiestra kameralna inaczej: kameralistyka, obejmuje utwory na mały zespół wykonawców od dwóch do kilkunastu osób. Muzyka kameralna początkowo przeznaczona była do wykonywania w małych pomieszczeniach, np. na dworach czy w pałacach. Termin ten przyjął swe obecne znaczenie w XVIII wieku, wraz z coraz większym rozwojem muzyki symfonicznej.

Utwory kameralne przeznaczone są na więcej niż jeden instrument. Każdy z nich wykonuje odrębną partię (czyli stosowany jest w pojedynczej obsadzie) – w odróżnieniu od obsady zwielokrotnionej (czyli np. stosowania dwunastu par skrzypiec w orkiestrze symfonicznej). Istnieje wiele odmian muzyki kameralnej, z których podstawową jest dzieło na instrument solowy z akompaniamentem fortepianu, np. na skrzypce i fortepian.

Utwory przeznaczone na dwa lub więcej instrumentów nazywane są stosownie do liczby wykonawców – dwóch to duet, trzech – trio, czterech – kwartet, pięciu – kwintet itd. (sekstet, septet, oktet, nonet). Do takiej nazwy w zależności od rodzaju użytych instrumentów dodawane są dodatkowe określenia.

Jeśli użyte są tylko instrumenty smyczkowe – jest to np. trio smyczkowe  (skrzypce, altówkawiolonczela), kwartet smyczkowy (skrzypce I, II, altówka, wiolonczela), jeśli użyte są instrumenty dęte – np. kwintet dęty. Gdy w obsadzie znajduje się fortepian, utwór taki określa się mianem np. tria fortepianowego (fortepian, skrzypce i wiolonczela) czy kwintetu fortepianowego (fortepian, dwoje skrzypiec, altówka, wiolonczela). Sekstety, septety, oktety i nonety są rzadsze i mogą być przeznaczone w zasadzie na dowolną kombinację sześciu, siedmiu, ośmiu i dziewięciu instrumentów. A większe grupy wykonawców tworzą orkiestry kameralne.


Posłuchaj:

  1. MozART group - Eine kleine world music (Official Video, 2008)  https://www.youtube.com/watch?v=ECAK9XHakW4
  2. Silden Brass - Mexican folk medley   https://www.youtube.com/watch?v=etRcUWWbv9A
  3. Marice Ravel, Bolero  https://www.youtube.com/watch?v=mhhkGyJ092E 

Maurice Ravel: Bolero / Gustavo Dudamel conducts the Wiener Philharmoniker at Lucerne Festival 2010

 Zadanie do przysłania: Marice Ravel, Bolero – spróbujcie rozpoznać i wypisać instrumenty, które po kolei zaczynają grać główny temat. Najdziwniejszy utwór , ten sam temat melodii głównej grany przez poszczególne instrumenty orkiestry.

termin: 29.01.2021 r. 


18.01.2021 r.

14_Temat: Wokalne zespoły kameralne.

Podręcznik stary: str. 84-91

Podręcznik nowy: str. 66-68

Piosenka: Rozkołysz pieśnią świat (link)

https://www.youtube.com/watch?v=lZa2kM3Vo6I

 notatka do zeszytu:

Kompozycje przeznaczone dla niewielkiej liczby wykonawców okresla się jako muzykę kameralną. Nazwa pochodzi os włoskiego słowa camera (ozn. pokój, komnatę). Zespół kameralny liczy od 2-9 osób, czyli może koncertować w małym pomieszczeniu.

Nazwa zespołów pochodzi od ilości osób śpiewających: zgodnie z liczebnikami głównymi w języku włoskim:

1 – uno          solista

2 – due          duet

3 – tre            tercet

4 – quatro      kwartet

5 – cinque     kwintet

6 – sei           sekstet

7 – sette        septet

8 – otto         oktet

9 – nove       nonet

 

Posłuchajmy:

Sekstet męski:

https://www.youtube.com/watch?v=uOqwHHpd2fU

lub

https://www.youtube.com/watch?v=WNAAiwcR8i8

i

https://www.youtube.com/watch?v=haFHrfmfHbc   Pentatonix

 

bez zadania domowego J


21.12.2020 r.

Temat: Kolędować Małemu ...

Na lekcji śpiewamy znane kolędy i pastorałki oraz piosenki bożonarodzeniowe.

 



 14.12.2020 r.

12_Boże Narodzenie na świecie.

Podręcznik: lekcja 14: Boże Narodzenie na świecie”

Zapoznajcie się z ikonografiką Bożego Narodzenia w podręczniku.

Do zeszytu proszę wpisać tytuły kolęd i zaznaczyć, z jakiego kraju pochodzi dana kolęda - jako praca domowa.

   nagrania: 

     1. Deck the Halls

      https://www.youtube.com/watch?v=UqItlHUSN-4    PTXofficial 

Deck the Halls to tradycyjna pieśń świąteczna i kolęda noworoczna. Jej melodię stanowi motyw z XVI-wiecznej walijskiej pieśni przeznaczonej do wykonywania w wigilię Nowego Roku. Angielski tekst, napisany przez Thomasa Oliphanta, powstał zaś w 1862 r. Powtarzana fraza „fa la la” nawiązuje do dawnego języka walijskiego – prawdopodobnie pochodzi ona ze średniowiecznych ballad.

        Pierwotnie kolędy tego typu traktowano jako tańce z przyśpiewkami, a nie jako pieśni. Śpiewacy rywalizowali ze sobą, dośpiewując werset za wersetem. W konsekwencji melodie pierwotnie towarzyszące kolędom oddzieliły się od oryginalnych tańców, ale nadal określane były jako kolędy.

        Deck the Halls składa się z trzech zwrotek. Co drugi wers stanowi zawołanie „fa la la”. Z pewnością kolęda jest dobrze znana, gdyż melodia ta często pojawia się w produkcjach filmowych okresu bożonarodzeniowego i bardzo szybko wpada w ucho.

     2. F. Mendelssohn-Bartholdy, C. Wesley, 

      Hark! The Herald Angels Sing

     https://www.youtube.com/watch?v=xqooC4ZG75Y

             Hark the Herald Angels Sing with Lyrics | Kolęda i piosenka

Hark! The Herald Angels Sing to popularna kolęda angielska z XVIII w. Feliks Mendelssohn-Bartholdy stworzył muzykę do tekstu napisanego przez Charlesa Wesleya – założyciela Kościoła metodystycznego. Pieśń mówi o narodzeniu Zbawiciela:

                           Słuchaj, brzmi aniołów pieśń:

Pokój ludziom, Bogu cześć!

Syna Swego posłał Bóg,

By pojednał grzeszny lud.

Ludy ziemi złączcie głosy

Z aniołami pod niebiosy:

Jezus, Zbawca ziemi tej,

Się narodził w Betlejem.

Słuchaj, brzmi aniołów pieśń:

Pokój ludziom, Bogu cześć!

Pieśń ma cztery zwrotki, każda z nich jest zakończona zawołaniem: Glory to the newborn King! Początkowo tekst hymnu wykonywany był do rozmaitych melodii, dopiero w XIX w. zaczęto go śpiewać do muzyki Feliksa Mendelssohna, zaczerpniętej z jego kompozycji Festgesang z 1840 r. Współczesna wersja hymnu często pojawia się w świątecznych produkcjach filmowych czy spotach reklamowych.

3. Winter Wonderland

https://www.youtube.com/watch?v=oIKt5p3UmXg 

Michael Bublé - Winter Wonderland [Official HD]

pod tekstem są słowa po angielsku, można próbować śpiewać 😊

   4. Stille Nacht, heilige Nacht

https://www.youtube.com/watch?v=RrTa79x_7xc

wykonawca: Stimmen der Berge

5. Tu scendi dalle stelle

https://www.youtube.com/watch?v=btBAv6B6Quo&list=RDQMaYrFCqdeoJ4&start_radio=1


dla zainteresowanych: 

  Posłuchajcie, zespół wokalny Pentatonix, premiera była  30 listopada 2020 i do niedzieli wieczora ponad 3,6 mln wejść na YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=1UHmQANFtNs&list=PLaONuT5QUpidKOBovDhtfzfs8XUndW-8J

NEW CHRISTMAS ALBUM “WE NEED A LITTLE CHRISTMAS”, AVAILABLE NOW.

**********************************************************************************

07.12.2020 r.

11_"Oda do radości" i twórczość Ludwika van Beethovena.

Podręcznik:  Strony  54 -57;  lekcja 12: „Ludwig van Beethoven – Oda do radości

Proszę przeczytać wiadomości z podręcznika oraz notatki poniżej. 

Posłuchaj nagrań:

L. van Beethoven, V Symfonia c-moll, cz. I (fragment);

Muzyka z filmu jest własnością: "René Leibowitz; Royal Philharmonic Orchestra-Symphony No. 5 in C Minor, Op. 67: I. Allegro con brio"

• L. van Beethoven, Bagatela „Dla Elizy”;


Dla Elizy (niem. Für Elise) – popularny tytuł Bagateli a-moll,  jednej z najbardziej znanych w literaturze muzycznej miniatur fortepianowych, którą skomponował Ludwig van Beethoven. Utwór powstał ok. 1810 roku. Biografowie Beethovena nie są zgodni co do tego, kim była tytułowa Eliza. Według jednej z teorii, oryginalny tytuł brzmiał Für Therese, jako że adresatką utworu miała być znajoma kompozytora i córka jednego z lekarzy wiedeńskich, Therese Malfatti. W 1810 r. kompozytor oświadczył się jej, ona zaś oświadczyny odrzuciła, a w roku 1816 została żoną szlachcica i urzędnika Wilhelma von Droßdika. Inna wersja mówi, że Eliza była słynną "Nieśmiertelną Ukochaną", do której Beethoven napisał swój słynny list (zob. List do Nieśmiertelnej Ukochanej), a której tożsamości biografom nigdy nie udało się ustalić. Kiedy kompozycję opublikowano w 1865 r., jej odkrywca Ludwig Nohl nadał jej tytuł Dla Elizy, pod którym znana jest do dziś. Według innej teorii Elizą była sopranistka Elisabeth Röckel. Utwór o budowie ABACA utrzymany jest w metrum 3/8. 

    • L. van Beethoven, IX symfonia d-moll, op. 125, cz. IV (fragment, Oda do radości)

IX Symfonia d-moll op. 125 Ludwiga van Beethovena – ostatnia ukończona symfonia tego kompozytora i zarazem jedno z najsłynniejszych i najwybitniejszych dzieł muzyki poważnej. Znana także jako "Symfonia radości", popularna jest głównie dzięki finałowej kantacie do słów "Ody do radości" Friedricha von Schillera. Była pierwszą w historii symfonią wokalno-instrumentalną, tzn. symfonią z udziałem głosu ludzkiego. Rękopis symfonii został wpisany w 2001 roku na listę UNESCO Pamięć Świata. Mimo sukcesu pierwszego, wiedeńskiego wykonania ówczesny świat muzyczny krytycznie odniósł się do dzieła. Carl Zelter, kompozytor i przyjaciel Goethego wyraził się: „[Beethoven] to geniusz, który obwiesza błyskotkami prosię”, Felix Mendelssohn-Bartholdy z kolei stwierdził, że „jest to muzyka napisana na Wielki Wtorek przez pijanego”. Louis Spohr stwierdził, że chóralny finał jest monstrualny i pozbawiony smaku, co uznał za efekt postępującej głuchoty Beethovena. Bardzo krytycznie były też przyjmowane premiery w kolejnych krajach. 

Praca w domu:

·       nauczyć się śpiewać Odę do radości (Hymn Unii Europejskiej), str.55;

napisać w zeszycie:

·       wymienić tytuły utworów L. van Beethovena.

·       Dla chętnych: napisz notatkę o życiu i twórczości L. van Beethovena.

termin: 12.12.2020 r.

*******************************************

30.11.2020 r.

10_Klasycyzm w muzyce.

Notatka do zeszytu:

W okresie klasycyzmu upowszechnił się elegancki i lekki styl galant (czyt.: galan).

Skomplikowaną polifonię zastąpiły proste zasady homofonii. Homofonia polega na tym, że samodzielnej melodii głównej towarzyszą pozostałe głosy, które tworzą akompaniament.

Kompozytorzy klasycystyczni stosowali formy muzyczne znane z poprzednich epok (np. koncerty, sonaty, opery). Nową formą została symfonia przeznaczona na orkiestrę.

W drugiej połowie XVIII w. kompozytorzy zaczęli tworzyć muzykę uporządkowaną i prostą a utworzy miały być przyjemne i łatwe w odbiorze. Stolicą europejskiej muzyki został Wiedeń. Mieszkali tu i tworzyli: Józef Haydn, Wolfgang Amadeusz Mozart i Ludwig van Beethoven i dlatego nazywa się ich klasykami wiedeńskimi.


Rys. 1 Rrysunek poglądowy, nie trzeba przepisywać do zeszytu.


Posłuchajcie :

1.                1.      G.S. Mercadante, Rondo Russo;

                    https://www.youtube.com/watch?v=aqLZaRq-eaA

            Flet: Nolwenn BARGIN

            Dyrygent: Benjamin Lack    

      Orkiestra: Orchester des Vorarlberger Landeskonservatorium

 

2.             2. J. Haydn, Symfonia G-dur „Z uderzeniem w kocioł”, nr 94;

https://www.youtube.com/watch?v=VOLy6JxEDLw

Mariss Jansons|Berliner Philharmoniker|Emmanuel Pahud

 Zadanie domowe obowiązkowe:

Napisz nazwy instrumentów, które można usłyszeć w początkowym fragmencie utworu symfonii "Z uderzeniem w kocioł".

 

3.            3. W.A. Mozart, Eine kleine Nachtmusik, cz. I Allegro (fragment);

         https://www.youtube.com/watch?v=fRrsD4RH9SY

Wiener Philharmoniker, Karl Böhm

4.                 4. W.A. Mozart, aria Królowej Nocy z opery Czarodziejski flet

         https://www.youtube.com/watch?v=cvZxHwxQ118

Joanna Moskowicz as The Queen of the Night in the latest production of the Warsaw Chamber Opera (Warszawska Opera Kameralna)

5.                   5.   W.A. Mozart, aria Figara z opery Wesele Figara;

          https://www.youtube.com/watch?v=QH_BHh1czW0

               Mirco Palazzi: Figaro - Ekaterina Bakanova: Susanna - Paola Gardina: Cherubino - Carmela Remigio:

              La Contessa d'Almaviva - Yutaka Sado: Conductor Elena Barbalich: Director Orchestra del Teatro Regio di Torino

6.                    6. W.A. Mozart, Bułeczka z masłem

https://www.youtube.com/watch?v=FOyYWkR3f-M
Erik Reischl

 

Zadanie w domu:DODATKOWE na ocenę celującą: napisz notatkę o życiu i twórczości W.A. Mozarta.

 termin: 04.12.2020 r.

 **************************************************************************

23.11.2020 r.

9_Style muzyki rozrywkowej.

 

Podręcznik, strony:

ü 41-42 nowy podręcznik (logo nowa edycja 2020-2022)

ü 52-55 stary podręcznik (z niebieskim napisem Nowa podstawa programowa)

Termin: Styl muzyczny

Notatka do zeszytu:

Styl muzyczny posiada charakterystyczne cechy:

  •    melodii
  •    rytm utworu
  •    sposób jej komponowania
  •    sposób jej wykonywania
  •     nastrój utworów

Wyróżniamy style muzyczne (wg alfabetu):

·   country

·   disco

·   folk

·   jazz

·   pop

·   rap

·   reggae

·   rock

·   techno

 

posłuchajcie:

·       ABBA – https://www.youtube.com/watch?v=XEjLoHdbVeE

·       ONE HUNDRED line dance - Wild Country - Voghera 2017

https://www.youtube.com/watch?v=xVYuhGIUuto

New York Jazz Lounge - Bar Jazz Classics – https://www.youtube.com/watch?v=_sI_Ps7JSEk

·       BRAThANKI - Czerwone Korale [Official Video] – https://www.youtube.com/watch?v=SG8B4DT6ud8&list=PLkLuRXeVWGiHyJb1jD3YaxKtWHNQSYBVa&index=2

·     

Bobby McFerrin - Don't Worry Be Happy (Official Video)



*****************************************

data: 16.11.2020 r.

8_Temat: Rodzaje i style muzyki.

Podręcznik s.39-40

Rodzaje muzyki dzielą się ze względu na …  strona 40 w podręczniku – proszę przeczytać!!!!!

Posłuchajcie nagrań: 

    Chopin F. Walc Des-dur

    Wojciech Kilar - Krzesany  posłuchajcie fragment początkowy;  0:00 - 6:11 minuty

    Sting, Shape of my heart


Zadanie domowe:

1.    wymień kilka utworów (4-5), których lubisz słuchać;

  •     napisz wykonawcę i tytuł utworu;
  •   określ, jaki to jest rodzaj muzyki.

Pomocą jest strona 40 w podręczniku; np.:

Fryderyk Chopin – Walc Des-dur to muzyka:

          -  artystyczna

          -  instrumentalna

- świecka

- solowa

 Wiem, że macie baaardzo dużo nauki, dlatego termin do odesłania pracy 21.11.2020 r. (sobota).

Jednocześnie przypominam, że nie przysłanie pracy domowej skutkuje oceną niedostateczną.

Wszystkie prace proszę przesyłać na nowy adres e-mail:  jkwiecien554@gmail.com

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz