19.05.2021 r.
29_Temat: Funkcja muzyki w filmie i w reklamie.
2. https://www.youtube.com/watch?v=LpEHwSdxQ50
3. https://www.youtube.com/watch?v=QnN6glKaWdE
A zadanie brzmi:
a) Wypisz w zeszycie z jakich filmów i reklam pochodzi ścieżka dźwiękowa?
b) Napisz swoje przemyślenia, czy film bez muzyki byłby tak samo atrakcyjny?
12.05.2021 r.
28_Temat: Formy
muzyczno-teatralne:
operetka, misical, rewia czyli widowiska muzyczne.
podręcznik: 104–111
do nauki piosenka: Śpiewam i tańczę, tekst w podręczniku
https://www.youtube.com/watch?v=YZyZIWxVr8o
Notatka do zeszytu:
1. Operetka – Z włoskiego: „operetta”, co znaczy „mała opera" – komediowy utwór sceniczny, zbliżony do opery, z mówionymi dialogami, lekką, melodyjną muzyką i komediową akcją. Operetka jako gatunek spokrewniona jest z wodewilem, singspielem oraz z operą komiczną.
2.
Musical – Musical to
forma teatralna łącząca muzykę , piosenki , dialogi mówione
i taniec .
Ładunek emocjonalny dzieła (humor, patos ,
miłość, gniew) podobnie jak sama opowieść, jest wyrażany poprzez słowa, muzykę,
ruch i techniczne aspekty przedstawienia tworząc jedną, spójną całość. Od
początków XX wieku produkcje teatru muzycznego są nazywane po prostu „musicalami".
3. Rewia– to widowisko teatralne będące przedstawieniem rozrywkowym złożonym z krótkich scenek i numerów estradowych. Składa się ze scenek humorystycznych oraz wykorzystuje elementy tańca i piosenki. Często charakteryzuje się popisami baletowymi i cyrkowymi.
o w
Do wysłuchania nagrania:
J. Offenbach, Galop piekielny z operetki Orfeusz w piekle,
https://www.youtube.com/watch?v=Q_SLuQDxLUw
I. Kálmán, Graj, Cyganie z operetki Hrabina
Marica,
https://www.youtube.com/watch?v=h_O7PeSR7qU
T.
Bajerski, Piosenka Próżnego z musicalu Mały Książę,
https://www.youtube.com/watch?v=fl5E27hbeRc
A.L.
Webber, Memory z musicalu Koty
https://www.youtube.com/watch?v=8gd_ohoPzYc
Do
przeczytania w podręczniku infografiki (s. 106-111).
Wymień i zapisz w zeszycie najsłynniejsze:
a) operetki: …………………
b) musicale: ………………..
c) rewie: ……………………
TERMIN 15.05.2021 r. - do godziny 15:00.
przysyłacie tylko ostatnie zadanie a) b) c)
05.05.2021 r.
27_Temat: Ludwig van Beethoven – prekursor epoki romantycznej w muzyce.
Kompozytor i pianista niemiecki, ostatni z tzw. klasyków wiedeńskich. Beethoven był
bardzo utalentowanym kompozytorem, którego muzyka, w zależności od okresu
życia, przepełniona jest cechami zarówno klasycystycznymi, jak i romantycznymi,
dlatego nazywamy go prekursorem
romantyzmu.
Muzyczne zdolności Ludwiga
pojawiały się od ok. 4. roku życia. O jego edukację muzyczną zadbał ojciec,
który wynajmował dla niego nauczycieli. Pierwszy koncert dał w wieku 7 lat w
Kolonii. Do Wiednia przeprowadził się w 1792 roku i tam pozostał do końca
życia. Studiował kompozycję, m.in. u Josepha Haydna, grał znakomicie na
fortepianie. Od 30. roku życia zaczął stopniowo tracić słuch, co stanowiło dla
niego wielką tragedię. Zmuszony był ograniczyć działalność koncertową i
kontakty towarzyskie. Używał drewnianej pałki, którą wkładał między zęby, dzięki czemu
słyszał dźwięk za pomocą kości czaszki. Istnieją przesłania, że przykładał
lejek do ucha, aby choć trochę słyszeć.
Beethoven był nie tylko zdolny, ale i
pracowity, dlatego pozostawił po sobie wiele muzycznych arcydzieł. Wiele z nich
jest utworami znanymi, a zawarte w nich melodie wykorzystywane nawet w filmach,
reklamach i hymnach.
Jednym ze słynnych dzieł kompozytora
jest Hymn Unii Europejskiej – Oda do
radości, która jest częścią IX Symfonii d‑moll op.125.
Beethoven wykorzystał fragmenty tekstu poematu znanego niemieckiego poety
Fryderyka Schillera.
Do wysłuchania
i do nauczenia:
https://www.youtube.com/watch?v=BiW4YNUmI5M
Proszę przygotować zeszyty do oceny.
28.04.2021
26_Temat: Piosenki Powstania Warszawskiego.
Temat jest jest przewidziany na październik, ale byliśmy w kwarantannie, więc z okazji zbliżających się patriotycznych świąt majowych wrócimy do piosenek Powstania Warszawskiego.
podręcznik s. 54-57
DO NAUKI piosenka Pałacyk Michla
https://www.youtube.com/watch?v=Y4fmr6zoNAY
do wysłuchania:
K. Oberfeld, Warszawo ma https://www.youtube.com/watch?v=j1UTyf2zUmY
do obejrzenia: https://www.youtube.com/watch?v=BGb6f0xw3f8
W zeszycie wypiszcie słynne piosenki Powstania Warszawskiego.
Nie musicie przysyłać, wracamy do szkoły, SPRAWDZĘ ZESZYTY.
21.04.2021
25_Temat: Fletnia Pana i wiosenny warsztat muzyczny.
żywa Fletnia Pana podręcznik s.129
zadanie 1. jak zrobić domową Fletnię Pana - można (ale nie trzeba) wykonać
https://www.youtube.com/watch?v=uuKEw_csDM8
Posłuchaj:
https://www.youtube.com/watch?v=uOIHHMnI_Ig
Leo Rojas -
Der einsame Hirte
zadanie 2. podręcznik s. 152, rozwiąż rebusy i podaj ich hasła (to trzeba odesłać)
zadanie 3. Wykonaj poniższe zadania (i to trzeba odesłać)
TERMIN 24.04.2021 r. - do godziny 19:00 !!!
14.04.2021 r.
24_Temat: Cztery Pory Roku z maestro Vivaldi`m
podręcznik: str. 148-151
Notatka do zeszytu: to co zakreślono na zielono, proszę przepisać do zeszytu
W historii muzyki znane są dwa główne typy koncertów:
· koncerty wokalne
· koncerty instrumentalne.
Mają one jednak wspólne założenia. Nazwa „koncert” pochodzi od wyrazu włoskiego concertare, co tłumaczy się jako współdziałać lub spierać się. W koncercie występują zasadniczo dwie partie (solisty i orkiestry lub grupy solistów i orkiestry), które współdziałają (np. mają wspólne partie) bądź współzawodniczą ze sobą (np. gdy występują kontrastujące między sobą partie instrumentów).
Koncert solowy był przeznaczony na solistę, który przeciwstawiony został pozostałemu zespołowi instrumentalnemu. W roli solistycznej najczęściej występowały skrzypce oraz takie instrumenty jak: flet, obój, trąbka, rzadziej klawesyn czy organy.
plus poniższa 1 tabelka do przepisania
Antonio Vivaldi komponował dzieła koncertowe –ok. 350 samych koncertów solowych!– są tak liczne i wprowadzające tak wiele nowatorskich rozwiązań, że uznano go za ojca koncertu solowego. Przede wszystkim rozbudował Vivaldi epizody solistyczne, wpływając głównie na rozwój techniki gry na skrzypcach i flecie. Jego utwory cechowały się śpiewną linią melodyczną oraz stosowaniem środków ilustracyjnych, czego najlepszym przykładem jest cykl czterech koncertów nazwany Cztery Pory Roku. Vivaldi stosuje w nim różnego rodzaju środki kompozytorskie (np. motywy naśladujące śpiew ptaków) oraz dołącza do każdego koncertu sonet objaśniający muzyczną treść utworu.
Posłuchaj i odpowiedz na zadania - pytania:
1. 1.
Vivaldi, Lato, cz.III https://www.youtube.com/watch?v=Obo4ewznBLM
Zadanie:
zaproponuj tytuł dla wysłuchanego fragmentu koncertu.
2. 2.
Vivaldi, Zima cz.II Largo https://www.youtube.com/watch?v=PXTdDh9q5iE
Odpowiedz:
o czym opowiada ta muzyka?
3. 3.
Vivaldi Koncert A-dur na gitarę i orkiestrę RV 82, cz. III
https://www.youtube.com/watch?v=W63wpJ5FamM
Zadanie:
wymień instrumenty, na których wykonano partie solowe
TERMIN 16.04.2021 r. - do godziny 19:00 !!!
07.04.2021 r.
23_Temat: Barok w muzyce i twórczość Jana Sebastiana Bacha.
podręcznik: str. 142-147
Napisz w zeszycie krótką notatkę:
- 1. J.S. Bach – kim był, co komponował i gdzie pracował.
- Co to jest barok w muzyce (kilka zdań).
- Co to jest opera.
- wypisz najpopularniejsze instrumenty epoki.
4.
Terminy:
a) polifonia
– to wielogłos, w którym każdy głos śpiewa niezależną melodię
jednak współbrzmiącą z innymi melodiami; prostym przykładem polifonii jest kanon.
b) Fuga –
znaczy ucieczka, składa się co najmniej z dwóch głosów; oznacza to, że temat
ucieka z głosu do głosu.
muzyka: Zbigniew Wodecki, słowa: Janusz Terakowski
https://www.youtube.com/watch?v=CCw3rMng0nw
TERMIN 10.04.2021 r. - do godziny 19:00 !!! (czwartek)
29.03.2021 r.
22_Temat: Muzyka na Wielkanoc
W kalendarium życia okres Wielkiego Postu i Święta Wielkanocy był i jest
bardzo ważnym czasem. Z tego tytułu powstało wiele dzieł literackich,
malarskich oraz muzycznych. Najczęściej tworzone były oratoria i pasje.
Mistrzem religijnych form wokalno-instrumentalnych był Jan Sebastian Bach.
W Polsce kompozytor Krzysztof Penderecki również komponował
dzieła oratoryjne i pasje a np.Jan Kanty Pawluśkiewicz w 1992
r. napisał słynne Nieszpory Ludźmierskie. Współczesny dla Was
kompozytor to Piotr Rubik.
Do wysłuchania:
J.S. Bach - Oratorium na Wielkanoc BWV 249 - (2) Adagio. Ton Koopman
https://www.youtube.com/watch?v=fOb3ckecjLk
Pieśni
Wielkopostne Chwała
Chrystusowi Rafał Maciejewski
https://www.youtube.com/watch?v=I0xSd8rOwwc
Z Powodu Mojego Imienia - Oratorium Prześladowanych za Wiarę
Muzyka:
Piotr Rubik
Libretto: Zbigniew Książek
psalm: Nasza Matka Bolejąca
Soliści: Zofia Nowakowska, Agnieszka Przekupień, Olivia Wieczorek, Marcin
Januszkiewicz, Michał Bogdanowicz
Data wydania: 2016-07-25
https://www.youtube.com/watch?v=OyEskJN28DU
Z Powodu Mojego Imienia - Oratorium Prześladowanych za Wiarę
psalm: Cieszyć się życiem
muz. Piotr Rubik, sł. Zbigniew Książek
soliści: Oliwia Wieczorek
https://www.youtube.com/watch?v=zjBcC5GnGNo
Życzenia Radosnych
Świąt Wielkanocnych
wypełnionych nadzieją budzącej się do życia
wiosny i wiarą w sens życia
dla Was i Waszych Rodzin
życzy Joanna Kwiecień
24.03.2021 r.
21_temat: Powietrzna muzyka w grze zespołowej
Strony w podręczniku: 136-141
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=fcvqLRCQ2tA
Orkiestry dęte
muzyka: Urszula Reczkowska
słowa: Tadeusz Stanisławski
wykonanie: Halina Kunicka
podręcznik s. 136-137
ht https://www.youtube.com/watch?v=0aXovWBFBA4 karaoke do piosenki
Z Wysłuchaj i obejrzyj:
https://www.youtube.com/watch?v=O_sJJIHg0NI
Orkiestra
Reprezentacyjna Sił Powietrznych RP
https://www.youtube.com/watch?v=girowafVw_8
polka "Szabasówka", Jan Różewicz
https://www.youtube.com/watch?v=BBkdMpy4vOo
orkiestra mandolinowa Campanella
Zadania:
.................................................................................................................................................................
5. Kto to jest TAMBURMAJOR?
Proszę nie przepisywać pytań - tylko o odpowiedzi!!!
17.03.2021 r.
20_temat: Instrumenty Dęte drewniane, blaszane i miechowe - utrwalenie poznanych wiadomości.
Strony w podręczniku: 127-130
Zadania:
1. 1. Wymień instrumenty dęte – miechowe.
2. 2. Wysłuchaj utworów:
a) akordeon guzikowy - Zobacz GENIALNY występ 15-latka! Czy to następca Marcina Wyrostka? [Mam Talent!] - YouTube
b) akordeon - Уличные музыканты. "Аккордеон - виртуоз" - Мадрид - street music - YouTube
c) Organy w Krzeszowie 4k - YouTube proponuję wysłuchać do końca albo przynajmniej do 15:35, Według mnie najpiękniejsze brzmienie w Polsce (następne w kolejności: Leżajsk, Frombork, Gdańsk–Oliwa). Kościół, gdzie znajdują się te organy, to pocysterski zespół w Krzeszowie na Dolnym Śląsku.
3.
Odpowiedz: gdzie znajdują się miechy w organach?
TERMIN 17.03.2021 r. - dziś, do godziny 18:00 !!!
10.03.2021 r.
19_temat: Instrumenty dęte blaszane.
Instrumenty dęte drewniane.
Podręcznik lekcja 23
Podręcznik: str. 125-127.
proszę obejrzeć film:
https://www.youtube.com/watch?v=sohJpnFw3cA
Dział Edukacji Filharmonii Narodowej
Proszę zacząć słuchać od momentu 4:27 - 11:10
a następnie od 15:45 do końca
Proszę w zeszycie wypisać instrumenty dęte blaszane.
TERMIN 10.03.2021 r. - dziś, do godziny 19:00 !!!
03.03.2021 r.
18_temat: Instrumenty dęte drewniane.
Instrumenty dęte drewniane.
Podręcznik lekcja 23
Podręcznik: str. 120-124.
proszę obejrzeć film:
Instrumenty dęte - lekcja klasa 6 SP. - YouTube
Proszę w zeszycie wypisać instrumenty dęte drewniane.
TERMIN 06.03.2021 r. - s o b o t a !!!
24.02.2021 r.
17_temat: Anegdoty o kompozytorach.
Przy okazji żartów w muzyce poruszamy temat poczucia humoru u kompozytorów. Proszę zapoznać się z podręcznikiem (strony 76-77).
Do obejrzenia
i wysłuchania:
https://www.youtube.com/watch?v=QKZQHZ04i20
Filharmonia Dowcipu
https://www.youtube.com/watch?v=q7CGvlJAvVE
Grupa MoCarta
https://www.youtube.com/watch?v=KOI0ChuXtKI
Kwartet Obsession
W zeszycie napisz:
Znajdź w Internecie choć jedną anegdotę o
dowolnym kompozytorze.
TERMIN 26.02.2021 r. - p i ą t e k !!!
17.02.2021 r.
16_temat: Kujawiak z oberkiem - polskie tańce narodowe.
Przypominam, że jako Polacy mamy 5 tańców narodowych, czyli takich, które nigdzie indziej na świecie nie występują. Dziś omawiamy kujawiaka i oberka.
Notatka do zeszytu:
Cechy polskich tańców narodowych.
taniec ludowy kujawiak:
https://www.youtube.com/watch?v=RjV1bpxi0bc tańczy PZPiT Mazowsze;
taniec ludowy oberek: https://www.youtube.com/watch?v=p6svoYBEWCs
piosenka Czerwone jabłuszko do śpiewania:
https://www.youtube.com/watch?v=vub9etf5uGU
Chór Bez Batuty
Utwory ludowe tańców polskich były wykorzystywane przez kompozytorów do tworzenia utworów artystycznych stylizowanych.
H.
Wieniawski, Kujawiak a-moll;
https://www.youtube.com/watch?v=Zh76p8WyHyU
Wykonawcy: Kaja Błasiak – skrzypce,
Monika Szkudlarczyk - fortepian
G. Bacewicz,
Oberek G-dur;
https://www.youtube.com/watch?v=Y4H-GapUP78
Grażyna
Bacewicz - Oberek (1949)
Violin: Grażyna Bacewicz Piano: Kiejstut Bacewicz
Zwróćcie
uwagę, że utwór wykonuje kompozytorka
Ćwiczenia:
Proszę przysłać hasło. Zeszyt będzie do SPRAWDZENIA na ocenę w maju.
TERMIN 19.02.2021 r. - p i ą t e k !!!
10.02.2021 r.
15_temat: Czym zajmuje się etnografia i kim był Oskar Kolberg.Notatka do zeszytu:
Kultura ludowa jest skarbem każdego narodu. Na tę kulturę składają się;
tradycje, zwyczaje, wierzenia, twórczość artystyczna. Do sztuki ludowej
zaliczamy m. in. baśnie, podania, wierzenia, pieśni, tańce, dzieła plastyczne,
wyrób instrumentów, regionalne zabawy, potrawy, stroje. Poszczególne elementy
były przekazywanie z pokolenia na pokolenie ustnie i kontynuowane przez następne
pokolenia.
Należy pamiętać o tym, że w
dawnych czasach nieliczni ludzie umieli pisać i czytać, czy nawet się podpisać.
Zazwyczaj były to osoby z bogatych domów. Czyli Etnografia
to nauka o codziennym życiu
zwykłych ludzi.
Oskar Kolberg
urodził się w czasie (XIX wieku),
kiedy Polska była pod zaborami i nie istniała na mapach świata. Z wykształcenia
był muzykiem, choć nie pracował w tym zawodzie. Chciał za wszelką cenę zachować
tradycje i zwyczaje polskie, których zakazywali zaborcy (Rosja, Prusy, Austria).
W roku 1857 wydał Pieśni ludu polskiego, zawierające ponad 400 ballad i tyle samo melodii
tanecznych. W 1865 roku opracował i zaczął realizować wielki plan
zebrania obrzędów i obyczajów narodu polskiego dla nowej dziedziny nauki –
etnografii. W tym samym roku ukazała się pierwsza część jego dzieła Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia,
obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce. Seria I. Sandomierskie. Dzięki jego ogromnej pracy zachowała się
ogromna wiedza dotycząca zwykłego życia naszych przodków.
Zdanie do przysłania:
1. Napisz co to jest SKANSEN?
2. Znajdź na mapie najbliżej naszej miejscowości 3 skanseny (w
granicach do 200 km), napisz:
a) Gdzie się znajdują? (miejscowość)
b) Jak się nazywają?
Może udałoby się pojechać do takiego skansenu na wycieczkę/?! 😊
TERMIN 12.02.2021 r. --- p i ą t e k !!!
03.02.2021 r.
14_temat: Fryderyk Chopin na emigracji.
Podręcznik, lekcja 18: „Fryderyk Chopin na emigracji”
Zapoznaj się infografiką: „Z albumu Pani Justyny: Fryderyk Chopin – «talentem świata obywatel»”.
W zeszycie:
- Napisz na podstawie podręcznika najważniejsze
fakty z życia kompozytora na emigracji.
- Podaj tytuły skomponowanych utworów na
emigracji.
Do wysłuchania:
Pod tytułami utworów do wysłuchania są zadane pytania.
Napisz w zeszycie odpowiedzi na te pytania. nagrania F. Chopin:
1.
Etiuda c-moll „Rewolucyjna”
https://www.youtube.com/watch?v=g1uLrHq9TDg
Pianista: #Rousseau #Piano #PianoCover
PYTANIE 1: Dlaczego nazwana jest etiudą rewolucyjną?
2.Scherzo h-moll https://www.youtube.com/watch?v=wHQkramSPUs
Pianista: Krzysztof KsiążekPYTANIE 2: Jaki znany utwór się schował w tym utworze?
3.
Etiuda E-dur „Żal”
https://www.youtube.com/watch?v=6V2UNeIqacY
Słowa: Roman Kołakowski
Vocal: KayahPYTANIE 3: W jakiem charakterze jest ten utwór?
4.
Preludium Des-dur „Deszczowe”
https://www.youtube.com/watch?v=hUw740Q1_5Q&pbjreload=101
Pianista: Miłosz GrzywińskiPYTANIE 4: Ile lat ma młody pianista?
5.
Preludium e-moll
https://www.youtube.com/watch?v=CU9RgI9j7Do
Pianista: #Rousseau #Piano #PianoCoverPYTANIE 5: W jakim tempie są skomponowane preludia?
6.
Walc Des-dur „Minutowy”https://www.youtube.com/watch?v=3H0SRv8QNwk
Pianista: #Rousseau #Piano #PianoCover
PYTANIE 6: Dlaczego utwór zwany jest „Minutowym”? Czy można go tańczyć?
TERMIN 06.02.2021 r. (sobota!!!)
27.01.2021 r.
13_temat: W karnawałowych rytmach.
Podręcznik: s.78-85, ale jest dużo zdjęć
Notatka do zeszytu:
Termin: Karnawał dosłownie z języka włoskiego znaczy "pożegnanie mięsa", czyli okres przygotowania do Wielkiego Postu.
Wielki bal rozpoczynający karnawał odbywa się w Wiedniu a światowe zakończenie karnawału odbywa się w Brazylii, gdzie słynne szkoły samby tańczą w pochodach ulicznych przez cały tydzień.
Posłuchajcie:
https://www.youtube.com/watch?v=4xVQAR24BYA bal w Wiedniu
https://www.youtube.com/results?search_query=samba+taniec tańce towarzyskie
https://www.youtube.com/watch?v=whnWPBYsPCE karnawał w Wenecji
Napisz, który z filmów podobał Ci się najbardziej i dlaczego?
termin: 31 stycznia 2021r.
20.01.2021 r.
12_temat: Zimowo, mroźnie
i wesoło. Pastisz muzyczny.
Podręcznik: s.66-69
Piosenka: Rymy do zimy https://www.youtube.com/watch?v=PyKdzm997y8
Termin: pastisz muzyczny to dzieło plastyczne lub utwór literacki albo muzyczny będące świadomym naśladownictwem innego dzieła lub jakiegoś stylu.
Utwory do słuchania:
1. G. Berthold – Duet kotów
https://www.youtube.com/watch?v=SO0G5LOM1Ck
WYKONAWCY: Michelle Lee
(mezzo-soprano), Deborah Ruhl (soprano), and Rebekah Judd (piano) on October
14, 2017 at All Saints Episcopal Church in Virginia Beach, VA.
2. J.Haydn
– Symfonia G-dur „Z uderzeniem w kocioł” nr
94, Andante
https://www.youtube.com/watch?v=VOLy6JxEDLw
Wykonawca: Mariss
Jansons|Berliner Philharmoniker|Emmanuel Pahud
3. L.
Anderson – Maszyna do pisania
https://www.youtube.com/watch?v=g2LJ1i7222c
The
Typewriter Leroy Anderson Martin Breinschmid with Strauß Festival Orchestra
Vienna
4. Dvorak
– Humoreska
https://www.youtube.com/watch?v=2JIt6AawwD8
Harfa: Jana Boušková Housle: Josef Špaček
Video z benefičního koncertu pro
nemocnice bojující s koronavirem, který se uskutečnil bez účasti obecenstva 28.
3. 2020 ve Dvořákově síni Rudolfina.
Zadanie domowe: określ charakter wyżej wymienionych utworów. Czyli trzeba napisać:
1. G. Berthold – Duet kotów ma charakter ….
2. J.Haydn ….itd
TERMIN 22.01.2021 (piątek!!!)
16.12.2020 r.
11_temat: W oczekiwaniu na pierwszą gwiazdkę - kolędujemy.
Proszę przepisać do zeszytu i uzupełnić:
Utwórz zbiór piosenek, pastorałek, kolęd, które lubisz słuchać w czasie Bożego Narodzenia.
Mój album piosenek na Boże Narodzenie:
1. ..........................................................
2. ..........................................................
3. ..........................................................
4. ..........................................................
5. ..........................................................
6. ..........................................................
rozwiąż rebusy:
Wyjaśnij znaczenie otrzymanych haseł.
Proszę zrobić zdjęcie notatki w zeszycie i przesłać na adres e-mail: jkwiecien554@gmail.com
TERMIN: 19.12.2020 r.
09.12.2020 r.
10_temat: Muzyka średniowiecza i renesansu – utrwalenie wiadomości.
Proszę przepisać do zeszytu i uzupełnić:
posłuchajcie:
https://www.youtube.com/watch?v=1hO1EU6ycUcMikołaj Gomółka - Kleszczmy rękoma Scholares Minores pro Musica Antiqua
https://www.youtube.com/watch?v=V9iBdTKAj3k
Zespół muzyki dawnej "Scholares Minores pro Musica Antiqua", chóru Szczygiełki, Szczygiełki Grandi, Szczygiełki Fenix, oraz grupa Aniołów.
Muzyka średniowieczna wykonywana przez dzieci z Poniatowej. I tak pomalutku, bez jasełek, zbliżamy się do kolędowego czasu.
******************************************************************
02. 12. 2020 r.
9_temat: Złoty wiek muzyki
polskiej.
Podręcznik
strony 38 – 42
Notatka do zeszytu:
W Polsce największy rozkwit renesansu przypada na czas rządów Zygmunta Starego i Zygmunta Augusta a wiek XVI nazywano „złotym wiekiem muzyki polskiej”.
Za panowania Zygmunta Starego powołano kapelę rorantystow
(zespół kapłanów- śpiewaków). Zespół codziennie wykonywał msze roratne w
kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu. Zgodnie z wolą króla fundatora do zespołu nie
przyjmowano obcokrajowców.
Najwybitniejszymi kompozytorami muzyki renesansowej w Polsce byli:
Mikołaj Gomółka
Wacław z Szamotuł
Mikołaj z Krakowa
Marcin Lwowczyk Leopolita
Mikołaj Zieliński
Najważniejszym osiągnięciem polskiej kultury muzycznej jest Tabulatura organowa Jana z Lublina powstała w latach
1520-1543.
W muzyce polskiego renesansu ważne miejsce zajmowała twórczość pieśniarska i
świecka muzyka instrumentalna.
Odpowiedz: w jakim mieście stoi dom Mikołaja Gomółki?
Posłuchaj i się naucz:
https://www.youtube.com/watch?v=ua-Xl8FXHO4
Provided to YouTube by Independent Digital Kleszczmy rękoma (Ps. 47) Chór Polskiego Radia Agnieszka Budzińska-Bennett · Compass Viol Consort · Jan Kochanowski · Mikołaj Gomółka Mikołaj Gomółka Melodie na Psałterz Polski Opera Omnia vols. 3 & 4 ℗ 2019 Polskie Radio / Fundacja Rozwoju Sztuki Sonoris
Posłuchaj: Psalm 29 Nieście chwałę , mocarze, Panu mocniejszemu
https://www.youtube.com/watch?v=j-l_F3Z9_K0
ARS NOVA -Jacek Urbaniak IL CANTO - Michał Straszewski
Termin: 5 grudnia 2020 r.
**************************************************************************
25.11.2020 r.
Dzisiaj dużo!!!
ale przesyłam Wam
8_temat: Muzyka średniowieczna i renesansu.
Podręcznik strony 32 –37
Notatka do zeszytu:
Najważniejszą pieśnią dla każdego narodu jest jego hymn.
Pieśni i piosenki o tematyce wojskowej i wojennej zawsze były związane z
ważnymi wydarzeniami dla polskiego narodu. Opowiadały o losach zwykłych
żołnierzy jak i bohaterach różnych bitew.
Muzyka komponowana do tych pieśni często nawiązywała do melodii i tańców
ludowych. Ważnym wydarzeniem dla historii Polski jest Bitwa pod Monte Cassino. Pieśń, która
powstała dla upamiętnienia wielkiego heroizmu polskich żołnierzy pt. Czerwone maki na Monte Cassino jest
traktowana z wielkim szacunkiem dla tych, co polegli. Dlatego zawsze należy
wykonywać ją i słuchać na stojąco (jak hymnu)
Przeczytaj:
Podręcznik; strona 50., 52-53
Posłuchaj:
·
REGINA CAELI LAETARE, Antifona gregoriana, Schola
Gregoriana Mediolanensis, direttore Giovanni Vianini, Milano, Italia – modlitwa
na Anioł Pański śpiewana w okresie Wielkanocnym:
https://www.youtube.com/watch?v=yzMa0qzwagA
w filmie tym są zawarte kartki z mszału gregoriańskiego.
Wówczas zamiast nut stosowano NEUMY.
· Muzyka
średniowieczna instrumentalna świecka.
Grają: Mikołaj
Woźniak – dudy średniowieczne (medieval bagpipes) Andrzej Horabik – lira korbowa (hurdy gurdy)
https://www.youtube.com/watch?v=PzK35ZZI3x4
· Świecka
muzyka średniowiecza
https://www.youtube.com/watch?v=wggCi77t5Gs
· Jak brzmią dawne instrumenty?
https://www.youtube.com/watch?v=VFmYjvG42iY
Napisz, o jakich instrumentach Pani opowiada? Zapisz w zeszycie!!!!
Lira korbowa: https://www.youtube.com/watch?v=GZPrd9MWFCw
Notatka do zeszytu ciąg dalszy: przepisz do zeszytu TYLKO zdanie prawdziwe
Notatka do zeszytu: uzupełnij tekst
Krzyżówka pozwoli Wam
uporządkować wiadomości. Nie trzeba jej przysyłać!!
HASŁO:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*************************************************
18.11.2020 r.
7_temat:
Historia polskiego oręża dźwiękami zapisana.
Podręcznik strony 48-53
Notatka do zeszytu:
Najważniejszą pieśnią dla każdego narodu jest jego hymn. Pieśni i piosenki o tematyce wojskowej i wojennej zawsze były związane z ważnymi wydarzeniami dla polskiego narodu. Opowiadały o losach zwykłych żołnierzy jak i bohaterach różnych bitew. Muzyka komponowana do tych pieśni często nawiązywała do melodii i tańców ludowych.
Ważnym wydarzeniem dla historii Polski jest Bitwa pod Monte Cassino. Pieśń, która
powstała dla upamiętnienia wielkiego heroizmu polskich żołnierzy pt. Czerwone maki na Monte Cassino jest
traktowana z wielkim szacunkiem dla tych, co polegli. Dlatego zawsze należy
wykonywać ją i słuchać na stojąco (jak hymnu).
Przeczytaj: Podręcznik;
strona 50., 52-53
Posłuchaj:
Marsz Radetzky`ego – Johanna Straussa
https://www.youtube.com/watch?v=TOWdT6Drvwk
Wojak – Fryderyka
Chopina
https://www.youtube.com/watch?v=c622wKz1s3A
Idzie żołnierz borem, lasem
https://www.youtube.com/watch?v=9FAnWCkpwqg
Serce w plecaku
https://www.youtube.com/watch?v=grxkGqmq3PM
Pobudka Krakusów
https://www.youtube.com/watch?v=Ykuv_Hd8q8E
Modlitwa o
pokój śpiewa: Stanisława
Celińska
https://www.youtube.com/watch?v=3xQCbHAnDmM
Napisz w zeszycie notatkę i odpowiedz na pytanie:
Która pieśń podobała Ci się najbardziej i dlaczego?
Zeszyt będzie podlegał ocenie (za cały semestr) na półrocze.
TERMIN : do 23.11.2020 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz