wtorek, 17 listopada 2020

6_klasa


19.05.2021 r.

29_Temat: Funkcja muzyki w filmie i w reklamie.


Nagrania do wysłuchania: 


          2.    https://www.youtube.com/watch?v=LpEHwSdxQ50

          3.    https://www.youtube.com/watch?v=QnN6glKaWdE

4.    https://www.youtube.com/watch?v=QO8iUZZTfUA

6.    https://www.youtube.com/watch?v=el4hEJ8avz8

7.    https://www.youtube.com/watch?v=p_mu9EuZxkM

8.    https://www.youtube.com/watch?v=I4jaMN-xin0

 

A zadanie brzmi:

a)    Wypisz w zeszycie z jakich filmów i reklam pochodzi ścieżka dźwiękowa?

b)    Napisz swoje przemyślenia, czy film bez muzyki byłby tak samo atrakcyjny?




12.05.2021 r.

28_Temat: Formy muzyczno-teatralne:
     operetka, misical, rewia czyli widowiska          muzyczne.

podręcznik: 104–111

do nauki piosenka: Śpiewam i tańczę, tekst w podręczniku

https://www.youtube.com/watch?v=YZyZIWxVr8o

Notatka do zeszytu:

     1.          Operetka – Z włoskiego: „operetta”, co znaczy „mała opera" – komediowy utwór sceniczny, zbliżony do opery, z mówionymi dialogami, lekką, melodyjną muzyką i komediową akcją. Operetka jako gatunek spokrewniona jest z wodewilem, singspielem oraz z operą komiczną.

     2.          MusicalMusical to forma teatralna łącząca muzykę , piosenki , dialogi mówione i taniec . Ładunek emocjonalny dzieła  (humor, patos , miłość, gniew) podobnie jak sama opowieść, jest wyrażany poprzez słowa, muzykę, ruch i techniczne aspekty przedstawienia tworząc jedną, spójną całość. Od początków XX wieku produkcje teatru muzycznego są nazywane po prostu „musicalami".

    3.          Rewia– to widowisko teatralne będące przedstawieniem rozrywkowym złożonym z krótkich scenek i numerów estradowych. Składa się ze scenek humorystycznych oraz wykorzystuje elementy tańca i piosenki. Często charakteryzuje się popisami baletowymi i cyrkowymi.

o w

Do wysłuchania nagrania:

J. Offenbach, Galop piekielny z operetki Orfeusz w piekle,
https://www.youtube.com/watch?v=Q_SLuQDxLUw

 I. Kálmán, Graj, Cyganie z operetki Hrabina Marica,
https://www.youtube.com/watch?v=h_O7PeSR7qU

T. Bajerski, Piosenka Próżnego z musicalu Mały Książę,
https://www.youtube.com/watch?v=fl5E27hbeRc

A.L. Webber, Memory z musicalu Koty
https://www.youtube.com/watch?v=8gd_ohoPzYc

Do przeczytania w podręczniku infografiki (s. 106-111).

Wymień i zapisz w zeszycie najsłynniejsze:

a)     operetki: …………………

b)     musicale: ………………..

c)     rewie: ……………………

TERMIN  15.05.2021 r.   - do godziny 15:00.
przysyłacie tylko ostatnie zadanie a) b) c)

05.05.2021 r.



27_Temat: Ludwig van Beethoven – prekursor epoki romantycznej w muzyce.

Notatka do zeszytu:

Kompozytor i pianista niemiecki, ostatni z tzw. klasyków wiedeńskich. Beethoven był bardzo utalentowanym kompozytorem, którego muzyka, w zależności od okresu życia, przepełniona jest cechami zarówno klasycystycznymi, jak i romantycznymi, dlatego nazywamy go prekursorem romantyzmu.

    Muzyczne zdolności Ludwiga pojawiały się od ok. 4. roku życia. O jego edukację muzyczną zadbał ojciec, który wynajmował dla niego nauczycieli. Pierwszy koncert dał w wieku 7 lat w Kolonii. Do Wiednia przeprowadził się w 1792 roku i tam pozostał do końca życia. Studiował kompozycję, m.in. u Josepha Haydna, grał znakomicie na fortepianie. Od 30. roku życia zaczął stopniowo tracić słuch, co stanowiło dla niego wielką tragedię. Zmuszony był ograniczyć działalność koncertową i kontakty towarzyskie. Używał drewnianej pałki, którą wkładał między zęby, dzięki czemu słyszał dźwięk za pomocą kości czaszki. Istnieją przesłania, że przykładał lejek do ucha, aby choć trochę słyszeć.
    Beethoven był nie tylko zdolny, ale i pracowity, dlatego pozostawił po sobie wiele muzycznych arcydzieł. Wiele z nich jest utworami znanymi, a zawarte w nich melodie wykorzystywane nawet w filmach, reklamach i hymnach.
    Jednym ze słynnych dzieł kompozytora jest Hymn Unii Europejskiej – Oda do radości, która jest częścią IX Symfonii d‑moll op.125. Beethoven wykorzystał fragmenty tekstu poematu znanego niemieckiego poety Fryderyka Schillera.

Do wysłuchania i do nauczenia:
https://www.youtube.com/watch?v=BiW4YNUmI5M

 Dla ciekawości: https://www.youtube.com/watch?v=KRykXcQdg5c

Proszę przygotować zeszyty do oceny.


 28.04.2021

26_Temat: Piosenki Powstania Warszawskiego.

Temat jest jest przewidziany na październik, ale byliśmy w kwarantannie, więc z okazji zbliżających się patriotycznych świąt majowych wrócimy do piosenek Powstania Warszawskiego. 

podręcznik s. 54-57
DO NAUKI piosenka 
Pałacyk Michla
 
https://www.youtube.com/watch?v=Y4fmr6zoNAY

do wysłuchania:
K. Oberfeld, Warszawo ma    https://www.youtube.com/watch?v=j1UTyf2zUmY

do obejrzeniahttps://www.youtube.com/watch?v=BGb6f0xw3f8

W zeszycie wypiszcie słynne piosenki Powstania Warszawskiego.
Nie musicie przysyłać,  wracamy do szkoły, SPRAWDZĘ ZESZYTY.

 21.04.2021

25_Temat: Fletnia Pana i wiosenny warsztat muzyczny.

żywa Fletnia Pana podręcznik s.129

zadanie 1. jak zrobić domową Fletnię Pana - można (ale nie trzeba) wykonać

https://www.youtube.com/watch?v=uuKEw_csDM8

Posłuchaj: 
https://www.youtube.com/watch?v=uOIHHMnI_Ig
Leo Rojas - Der einsame Hirte         

zadanie 2.  podręcznik s. 152,  rozwiąż rebusy i podaj ich hasła (to trzeba odesłać)

zadanie 3. Wykonaj poniższe zadania  (i to trzeba odesłać)

TERMIN 24.04.2021 r.   - do godziny 19:00  !!! 

14.04.2021 r.

24_Temat: Cztery Pory Roku z maestro Vivaldi`m

podręcznik: str. 148-151

Notatka do zeszytu:   to co zakreślono na zielono, proszę przepisać do zeszytu

W historii muzyki znane są dwa główne typy koncertów:

·       koncerty wokalne

·       koncerty instrumentalne.

Mają one jednak wspólne założenia. Nazwa „koncert” pochodzi od wyrazu włoskiego concertare, co tłumaczy się jako współdziałać lub spierać się. W koncercie występują zasadniczo dwie partie (solisty i orkiestry lub grupy solistów i orkiestry), które współdziałają (np. mają wspólne partie) bądź współzawodniczą ze sobą (np. gdy występują kontrastujące między sobą partie instrumentów).

Koncert solowy był przeznaczony na solistę, który przeciwstawiony został pozostałemu zespołowi instrumentalnemu. W roli solistycznej najczęściej występowały skrzypce oraz takie instrumenty jak: flet, obój, trąbka, rzadziej klawesyn czy organy.

plus poniższa 1 tabelka do przepisania

Antonio Vivaldi komponował dzieła koncertowe –ok. 350 samych koncertów solowych!– są tak liczne i wprowadzające tak wiele nowatorskich rozwiązań, że uznano go za ojca koncertu solowego. Przede wszystkim rozbudował Vivaldi epizody solistyczne, wpływając głównie na rozwój techniki gry na skrzypcach i flecie. Jego utwory cechowały się śpiewną linią melodyczną oraz stosowaniem środków ilustracyjnych, czego najlepszym przykładem jest cykl czterech koncertów nazwany Cztery Pory Roku. Vivaldi stosuje w nim różnego rodzaju środki kompozytorskie (np. motywy naśladujące śpiew ptaków) oraz dołącza do każdego koncertu sonet objaśniający muzyczną treść utworu.

Posłuchaj i odpowiedz na zadania - pytania:

1.   1.
  
Vivaldi, Lato, cz.III  https://www.youtube.com/watch?v=Obo4ewznBLM

Zadanie: zaproponuj tytuł dla wysłuchanego fragmentu koncertu.

2.     2.
Vivaldi, Zima cz.II  Largo https://www.youtube.com/watch?v=PXTdDh9q5iE

Odpowiedz: o czym opowiada ta muzyka?

3.     3. 
Vivaldi Koncert A-dur na gitarę i orkiestrę RV 82, cz. III
https://www.youtube.com/watch?v=W63wpJ5FamM

Zadanie: wymień instrumenty, na których wykonano partie solowe

TERMIN 16.04.2021 r.   - do godziny 19:00  !!! 


07.04.2021 r. 

23_Temat: Barok w muzyce i twórczość Jana Sebastiana Bacha.

podręcznik: str. 142-147

 

Napisz w zeszycie krótką notatkę:

  1. 1.    J.S. Bach – kim był, co komponował i gdzie pracował.
  2.         Co to jest barok w muzyce (kilka zdań).
  3.          Co to jest opera.
  4.          wypisz najpopularniejsze instrumenty epoki.

4.    Terminy:

a)    polifonia – to wielogłos, w którym każdy głos śpiewa niezależną melodię jednak współbrzmiącą z innymi melodiami; prostym przykładem polifonii jest kanon.

b)    Fuga – znaczy ucieczka, składa się co najmniej z dwóch głosów; oznacza to, że temat ucieka z głosu do głosu.




          Zaśpiewajcie piosenkę  Zacznij od Bacha /podręcznik s.142/ (w linku)

muzyka: Zbigniew Wodecki, słowa: Janusz Terakowski

                        https://www.youtube.com/watch?v=CCw3rMng0nw

TERMIN 10.04.2021 r.   - do godziny 19:00  !!! (czwartek)

29.03.2021 r. 

22_Temat: Muzyka na Wielkanoc

W kalendarium życia okres Wielkiego Postu i Święta Wielkanocy był i jest bardzo ważnym czasem. Z tego tytułu powstało wiele dzieł literackich, malarskich oraz muzycznych. Najczęściej tworzone były oratoria i pasje. Mistrzem religijnych form wokalno-instrumentalnych był Jan Sebastian Bach.
    W Polsce kompozytor Krzysztof Penderecki również komponował dzieła oratoryjne i pasje a  np.Jan Kanty Pawluśkiewicz w 1992 r. napisał słynne Nieszpory Ludźmierskie. Współczesny dla Was kompozytor to Piotr Rubik.

Do wysłuchania:

J.S. Bach - Oratorium na Wielkanoc BWV 249 - (2) Adagio. Ton Koopman
https://www.youtube.com/watch?v=fOb3ckecjLk


Pieśni Wielkopostne
 Chwała Chrystusowi 
Rafał Maciejewski 
https://www.youtube.com/watch?v=I0xSd8rOwwc


Z Powodu Mojego Imienia - Oratorium Prześladowanych za Wiarę

Muzyka: Piotr Rubik
Libretto: Zbigniew Książek
psalm: Nasza Matka Bolejąca
Soliści: Zofia Nowakowska, Agnieszka Przekupień, Olivia Wieczorek, Marcin Januszkiewicz, Michał Bogdanowicz
Data wydania: 2016-07-25
https://www.youtube.com/watch?v=OyEskJN28DU


 Z Powodu Mojego Imienia - Oratorium Prześladowanych za Wiarę

psalm: Cieszyć się życiem
muz. Piotr Rubik, sł. Zbigniew Książek
soliści: Oliwia Wieczorek
https://www.youtube.com/watch?v=zjBcC5GnGNo

Życzenia Radosnych Świąt Wielkanocnych
wypełnionych nadzieją budzącej się do życia
wiosny i wiarą w sens życia
dla Was i Waszych Rodzin
życzy Joanna Kwiecień


24.03.2021 r. 

21_temat:  Powietrzna muzyka w grze zespołowej

Strony w podręczniku: 136-141

Piosenkahttps://www.youtube.com/watch?v=fcvqLRCQ2tA

                    Orkiestry dęte
                        muzyka: Urszula Reczkowska
                        słowa: Tadeusz Stanisławski
                        wykonanie: Halina Kunicka

                               podręcznik s. 136-137

ht          https://www.youtube.com/watch?v=0aXovWBFBA4 karaoke do piosenki


Z    Wysłuchaj i obejrzyj:

https://www.youtube.com/watch?v=O_sJJIHg0NI
Orkiestra Reprezentacyjna Sił Powietrznych RP

https://www.youtube.com/watch?v=girowafVw_8
polka "Szabasówka", Jan Różewicz

https://www.youtube.com/watch?v=BBkdMpy4vOo
orkiestra mandolinowa Campanella


   Zadania:





.................................................................................................................................................................

5.  Kto to jest TAMBURMAJOR?
6. Co to jest BUŁAWA?
7. Oprócz instrumentów dętych, jakie inne instrumenty są           wykorzystywane w orkiestrze dętej?

  Proszę nie przepisywać pytań - tylko o odpowiedzi!!!


dla zainteresowanych: pokaz musztry paradnej w wykonaniu Orkiestry Reprezentacyjnej Wojska Polskiego
TERMIN 26.03.2021 r.   - do godziny 19:00  !!!

17.03.2021 r.

20_temat:  Instrumenty Dęte drewniane, blaszane i miechowe - utrwalenie poznanych wiadomości.

Strony w podręczniku: 127-130

Zadania:

1.   1. Wymień instrumenty dęte – miechowe.

2.  2.  Wysłuchaj utworów:

a)   akordeon guzikowy -  Zobacz GENIALNY występ 15-latka! Czy to następca Marcina Wyrostka? [Mam Talent!] - YouTube

b)  akordeon - Уличные музыканты. "Аккордеон - виртуоз" - Мадрид - street music - YouTube  

c)   Organy w Krzeszowie 4k - YouTube proponuję wysłuchać do końca albo przynajmniej do 15:35, Według mnie najpiękniejsze brzmienie w Polsce (następne w kolejności: Leżajsk, Frombork, Gdańsk–Oliwa). Kościół, gdzie znajdują się te organy, to pocysterski zespół w Krzeszowie na Dolnym Śląsku.  

3.   Odpowiedz: gdzie znajdują się miechy w organach?

TERMIN 17.03.2021 r.   - dziś, do godziny 18:00  !!!


10.03.2021 r.

19_temat:  Instrumenty dęte blaszane.

Instrumenty dęte drewniane.

Podręcznik lekcja 23

Podręcznik: str. 125-127.

proszę obejrzeć film:

https://www.youtube.com/watch?v=sohJpnFw3cA 
Dział Edukacji Filharmonii Narodowej

Proszę zacząć słuchać od momentu  4:27 - 11:10
a następnie od 15:45 do końca

Proszę w zeszycie wypisać instrumenty dęte blaszane.

       TERMIN 10.03.2021 r.   - dziś, do godziny 19:00  !!!


03.03.2021 r.

18_temat:  Instrumenty dęte drewniane.

Instrumenty dęte drewniane.

Podręcznik lekcja 23

Podręcznik: str. 120-124.

proszę obejrzeć film:

Instrumenty dęte - lekcja klasa 6 SP. - YouTube 

Proszę w zeszycie wypisać instrumenty dęte drewniane.

       TERMIN 06.03.2021 r.   - s o b o t a !!!



24.02.2021 r.

17_temat:  Anegdoty o kompozytorach.

Przy okazji żartów w muzyce poruszamy temat poczucia humoru u kompozytorów. Proszę zapoznać się z podręcznikiem (strony 76-77).

Do obejrzenia i wysłuchania:

https://www.youtube.com/watch?v=QKZQHZ04i20 Filharmonia Dowcipu

https://www.youtube.com/watch?v=q7CGvlJAvVE Grupa MoCarta

https://www.youtube.com/watch?v=KOI0ChuXtKI Kwartet Obsession


W zeszycie napisz:

Znajdź w Internecie choć jedną anegdotę o dowolnym kompozytorze.

       TERMIN 26.02.2021 r.   - p i ą t e k !!!  



17.02.2021 r.

16_temat:  Kujawiak z oberkiem - polskie tańce narodowe.


Przypominam, że jako Polacy mamy 5 tańców narodowych, czyli takich, które nigdzie indziej na świecie nie występują. Dziś omawiamy kujawiaka i oberka. 

Notatka do zeszytu:

Cechy polskich tańców narodowych. 



taniec ludowy kujawiak:

 https://www.youtube.com/watch?v=RjV1bpxi0bc tańczy PZPiT Mazowsze;



taniec ludowy oberek: https://www.youtube.com/watch?v=p6svoYBEWCs


piosenka Czerwone jabłuszko do śpiewania:

https://www.youtube.com/watch?v=vub9etf5uGU
Chór Bez Batuty

Utwory ludowe tańców polskich były wykorzystywane przez kompozytorów do tworzenia utworów artystycznych stylizowanych.

H. Wieniawski, Kujawiak a-moll;
https://www.youtube.com/watch?v=Zh76p8WyHyU 
Wykonawcy: Kaja Błasiak – skrzypce, Monika Szkudlarczyk - fortepian

 

G. Bacewicz, Oberek G-dur;
https://www.youtube.com/watch?v=Y4H-GapUP78 
Grażyna Bacewicz - Oberek (1949)
Violin: Grażyna Bacewicz Piano: Kiejstut Bacewicz
Zwróćcie uwagę, że utwór wykonuje kompozytorka

Ćwiczenia:

Proszę przysłać hasło. Zeszyt będzie do SPRAWDZENIA na ocenę w maju.


        TERMIN 19.02.2021 r.   - p i ą t e k !!!


10.02.2021 r.

15_temat:  Czym zajmuje się etnografia i kim był Oskar Kolberg.

Notatka do zeszytu:

    Kultura ludowa jest skarbem każdego narodu. Na tę kulturę składają się; tradycje, zwyczaje, wierzenia, twórczość artystyczna. Do sztuki ludowej zaliczamy m. in. baśnie, podania, wierzenia, pieśni, tańce, dzieła plastyczne, wyrób instrumentów, regionalne zabawy, potrawy, stroje. Poszczególne elementy były przekazywanie z pokolenia na pokolenie ustnie i kontynuowane przez następne pokolenia.
        Należy pamiętać o tym, że w dawnych czasach nieliczni ludzie umieli pisać i czytać, czy nawet się podpisać. Zazwyczaj były to osoby z bogatych domów. Czyli Etnografia to nauka o codziennym życiu zwykłych ludzi.

        Oskar Kolberg urodził się w czasie (XIX wieku), kiedy Polska była pod zaborami i nie istniała na mapach świata. Z wykształcenia był muzykiem, choć nie pracował w tym zawodzie. Chciał za wszelką cenę zachować tradycje i zwyczaje polskie, których zakazywali zaborcy (Rosja, Prusy, Austria). W roku 1857 wydał Pieśni ludu polskiego, zawierające ponad 400 ballad i tyle samo melodii tanecznych. W 1865 roku opracował i zaczął realizować wielki plan zebrania obrzędów i obyczajów narodu polskiego dla nowej dziedziny nauki – etnografii. W tym samym roku ukazała się pierwsza część jego dzieła Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce. Seria I. Sandomierskie. Dzięki jego ogromnej pracy zachowała się ogromna wiedza dotycząca zwykłego życia naszych przodków.

Zdanie do przysłania:

1.   Napisz co to jest SKANSEN?

2.   Znajdź na mapie najbliżej naszej miejscowości 3 skanseny (w granicach do 200 km), napisz:

a)   Gdzie się znajdują? (miejscowość)

b)   Jak się nazywają? 

Może udałoby się pojechać do takiego skansenu na wycieczkę/?! 😊 

TERMIN 12.02.2021 r.   --- p i ą t e k !!! 


03.02.2021 r.

14_temat:  Fryderyk Chopin na emigracji. 


Podręcznik, lekcja 18: „Fryderyk Chopin na emigracji”

 Zapoznaj się infografiką: „Z albumu Pani Justyny: Fryderyk Chopin – «talentem świata obywatel»”.

W zeszycie:

  1.  Napisz na podstawie podręcznika najważniejsze fakty z życia kompozytora na emigracji.

  2. Podaj tytuły skomponowanych utworów na emigracji.

    Do wysłuchania:
    Pod tytułami utworów do wysłuchania są zadane pytania.
    Napisz w zeszycie odpowiedzi na te pytania.
  3. nagrania F. Chopin:

    1. 

    Etiuda c-moll „Rewolucyjna” 

    https://www.youtube.com/watch?v=g1uLrHq9TDg
    Pianista: #Rousseau #Piano #PianoCover
                PYTANIE 1: Dlaczego nazwana jest etiudą rewolucyjną?

    2.

    Scherzo h-moll  https://www.youtube.com/watch?v=wHQkramSPUs
    Pianista: Krzysztof Książek

          PYTANIE 2: Jaki znany utwór się schował w tym utworze? 

    3.
    Etiuda E-dur „Żal”
    https://www.youtube.com/watch?v=6V2UNeIqacY 
    Słowa: Roman Kołakowski
    Vocal: Kayah

           PYTANIE 3: W jakiem charakterze jest ten utwór?

    4.
    Preludium Des-dur „Deszczowe” 
    https://www.youtube.com/watch?v=hUw740Q1_5Q&pbjreload=101
    Pianista: Miłosz Grzywiński

           PYTANIE 4: Ile lat ma młody pianista?

    5.
    Preludium e-moll
    https://www.youtube.com/watch?v=CU9RgI9j7Do 
    Pianista: #Rousseau #Piano #PianoCover

           PYTANIE 5:  W jakim tempie są skomponowane preludia?

    6.
    Walc Des-dur „Minutowy”

    https://www.youtube.com/watch?v=3H0SRv8QNwk 
    Pianista: #Rousseau #Piano #PianoCover
           PYTANIE 6:  Dlaczego utwór zwany jest „Minutowym”? Czy można go tańczyć?



    TERMIN 06.02.2021 r. (sobota!!!)

27.01.2021 r.

13_temat:  W karnawałowych rytmach. 

Podręcznik: s.78-85, ale jest dużo zdjęć


Notatka do zeszytu:

TerminKarnawał  dosłownie z języka włoskiego znaczy "pożegnanie mięsa", czyli okres przygotowania do Wielkiego Postu.

Wielki bal rozpoczynający karnawał odbywa się w Wiedniu a światowe zakończenie karnawału odbywa się w Brazylii, gdzie słynne szkoły samby tańczą w pochodach ulicznych przez cały tydzień.

Posłuchajcie:

https://www.youtube.com/watch?v=4xVQAR24BYA bal w Wiedniu

https://www.youtube.com/results?search_query=samba+taniec tańce towarzyskie

https://www.youtube.com/watch?v=whnWPBYsPCE karnawał w Wenecji 


Napisz, który z filmów podobał Ci się najbardziej i dlaczego?


termin: 31 stycznia 2021r. 


20.01.2021 r. 

12_temat:  Zimowo, mroźnie i wesoło.                             Pastisz muzyczny.

Podręcznik: s.66-69

Piosenka: Rymy do zimy    https://www.youtube.com/watch?v=PyKdzm997y8

 Notatka do zeszytu:

Termin: pastisz muzyczny to dzieło plastyczne lub utwór literacki albo muzyczny będące świadomym naśladownictwem innego dzieła lub jakiegoś stylu.

Utwory do słuchania:

               1.    G. Berthold – Duet kotów  

            https://www.youtube.com/watch?v=SO0G5LOM1Ck

WYKONAWCY: Michelle Lee (mezzo-soprano), Deborah Ruhl (soprano), and Rebekah Judd (piano) on October 14, 2017 at All Saints Episcopal Church in Virginia Beach, VA.

               2.    J.Haydn – Symfonia G-dur „Z uderzeniem w kocioł” nr 94, Andante 

                        https://www.youtube.com/watch?v=VOLy6JxEDLw

Wykonawca: Mariss Jansons|Berliner Philharmoniker|Emmanuel Pahud

               3.    L. Anderson – Maszyna do pisania

            https://www.youtube.com/watch?v=g2LJ1i7222c

The Typewriter Leroy Anderson Martin Breinschmid with Strauß Festival Orchestra Vienna

 

               4.    Dvorak – Humoreska

            https://www.youtube.com/watch?v=2JIt6AawwD8

Harfa: Jana Boušková Housle: Josef Špaček

Video z benefičního koncertu pro nemocnice bojující s koronavirem, který se uskutečnil bez účasti obecenstva 28. 3. 2020 ve Dvořákově síni Rudolfina.

 

Zadanie domowe: określ charakter wyżej wymienionych utworów. Czyli trzeba napisać:

1.      G. Berthold – Duet kotów  ma charakter ….

2.      J.Haydn ….itd

TERMIN 22.01.2021 (piątek!!!)


*-/*-/*-/*-/*-/*-/*-/*-/*-/*-/*-/*-/*-/*-/*




16.12.2020 r. 

11_temat:  W oczekiwaniu na pierwszą gwiazdkę - kolędujemy.

Proszę przepisać do zeszytu i uzupełnić:

Utwórz zbiór piosenek, pastorałek, kolęd, które lubisz słuchać w czasie Bożego Narodzenia.

Mój album piosenek na Boże Narodzenie:

1. ..........................................................

2. .......................................................... 

3. ..........................................................

4. ..........................................................

5. ..........................................................

6. ..........................................................

rozwiąż rebusy:


Wyjaśnij znaczenie otrzymanych haseł.

Proszę zrobić zdjęcie notatki w zeszycie i przesłać na adres e-mail: jkwiecien554@gmail.com 

TERMIN: 19.12.2020 r.

Z przedmiotem muzyka żegnamy się do Nowego Roku
Wszystkiego najlepszego na nadchodzące Święta Bożego Narodzenia oraz aby Nowy 2021 Rok był bardziej łaskawy.
Zdrowych i Wesołych Świąt!!!

09.12.2020 r. 

10_temat:  Muzyka średniowiecza i renesansu – utrwalenie wiadomości.

Proszę przepisać do zeszytu i uzupełnić:

posłuchajcie: 

https://www.youtube.com/watch?v=1hO1EU6ycUc

Mikołaj Gomółka - Kleszczmy rękoma Scholares Minores pro Musica Antiqua


 https://www.youtube.com/watch?v=V9iBdTKAj3k

Zespół muzyki dawnej "Scholares Minores pro Musica Antiqua", chóru Szczygiełki, Szczygiełki Grandi, Szczygiełki Fenix, oraz grupa Aniołów.

Muzyka średniowieczna wykonywana przez dzieci z Poniatowej. I tak pomalutku, bez jasełek, zbliżamy się do kolędowego czasu.

******************************************************************

02. 12. 2020 r.

9_temat: Złoty wiek muzyki polskiej.

Podręcznik strony 38 – 42

Notatka do zeszytu:

W Polsce największy rozkwit renesansu przypada na czas rządów Zygmunta Starego i Zygmunta Augusta a wiek XVI nazywano „złotym wiekiem muzyki polskiej”.

Za panowania Zygmunta Starego powołano kapelę rorantystow (zespół kapłanów- śpiewaków). Zespół codziennie wykonywał msze roratne w kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu. Zgodnie z wolą króla fundatora do zespołu nie przyjmowano obcokrajowców.
Najwybitniejszymi kompozytorami muzyki renesansowej w Polsce byli:
      Mikołaj Gomółka
      Wacław z Szamotuł
      Mikołaj z Krakowa
      Marcin Lwowczyk Leopolita
      Mikołaj Zieliński
Najważniejszym osiągnięciem polskiej kultury muzycznej jest Tabulatura organowa Jana z Lublina powstała w latach 1520-1543.
W muzyce polskiego renesansu ważne miejsce zajmowała twórczość pieśniarska i świecka muzyka instrumentalna.


 
Odpowiedz: w jakim mieście stoi dom Mikołaja Gomółki?

Posłuchaj i się naucz:

https://www.youtube.com/watch?v=ua-Xl8FXHO4

Provided to YouTube by Independent Digital Kleszczmy rękoma (Ps. 47) Chór Polskiego Radia Agnieszka Budzińska-Bennett · Compass Viol Consort · Jan Kochanowski · Mikołaj Gomółka Mikołaj Gomółka Melodie na Psałterz Polski Opera Omnia vols. 3 & 4  2019 Polskie Radio / Fundacja Rozwoju Sztuki Sonoris

 

Posłuchaj:  Psalm 29 Nieście chwałę , mocarze, Panu mocniejszemu

https://www.youtube.com/watch?v=j-l_F3Z9_K0

ARS NOVA -Jacek Urbaniak IL CANTO - Michał Straszewski


Termin: 5 grudnia 2020 r.


**************************************************************************


25.11.2020 r.

Dzisiaj dużo!!!    

ale przesyłam Wam  


8_temat: Muzyka średniowieczna i renesansu.

Podręcznik strony 32 –37

Notatka do zeszytu:

Najważniejszą pieśnią dla każdego narodu jest jego hymn. Pieśni i piosenki o tematyce wojskowej i wojennej zawsze były związane z ważnymi wydarzeniami dla polskiego narodu. Opowiadały o losach zwykłych żołnierzy jak i bohaterach różnych bitew.  Muzyka komponowana do tych pieśni często nawiązywała do melodii i tańców ludowych. Ważnym wydarzeniem dla historii Polski jest  Bitwa pod Monte Cassino. Pieśń, która powstała dla upamiętnienia wielkiego heroizmu polskich żołnierzy pt. Czerwone maki na Monte Cassino jest traktowana z wielkim szacunkiem dla tych, co polegli. Dlatego zawsze należy wykonywać ją i słuchać na stojąco (jak hymnu)

 Przeczytaj: Podręcznik; strona 50., 52-53

Posłuchaj:

·       REGINA CAELI LAETARE, Antifona gregoriana, Schola Gregoriana Mediolanensis, direttore Giovanni Vianini, Milano, Italia – modlitwa na Anioł Pański śpiewana w okresie Wielkanocnym:

https://www.youtube.com/watch?v=yzMa0qzwagA

w filmie tym są zawarte kartki z mszału gregoriańskiego. Wówczas zamiast nut stosowano NEUMY.

·       Muzyka średniowieczna instrumentalna świecka.

Grają: Mikołaj Woźniak – dudy średniowieczne (medieval bagpipes) Andrzej Horabik –  lira korbowa (hurdy gurdy)

https://www.youtube.com/watch?v=PzK35ZZI3x4

 

·       Świecka muzyka średniowiecza

https://www.youtube.com/watch?v=wggCi77t5Gs

 

·       Jak brzmią dawne instrumenty?

https://www.youtube.com/watch?v=VFmYjvG42iY

Napisz, o jakich instrumentach Pani opowiada? Zapisz w zeszycie!!!!

 

Lira korbowa: https://www.youtube.com/watch?v=GZPrd9MWFCw


Notatka do zeszytu ciąg dalszy: przepisz do zeszytu TYLKO zdanie prawdziwe




Notatka do zeszytu: uzupełnij tekst

Krzyżówka pozwoli Wam uporządkować wiadomości. Nie trzeba jej przysyłać!!


Notatka do zeszytu: 
 zapisz w zeszycie HASŁO z krzyżówki.

HASŁO:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


*************************************************

18.11.2020 r.

7_temat:

 Historia polskiego oręża dźwiękami zapisana.

Podręcznik strony 48-53

Notatka do zeszytu:

Najważniejszą pieśnią dla każdego narodu jest jego hymn. Pieśni i piosenki o tematyce wojskowej i wojennej zawsze były związane z ważnymi wydarzeniami dla polskiego narodu. Opowiadały o losach zwykłych żołnierzy jak i bohaterach różnych bitew.  Muzyka komponowana do tych pieśni często nawiązywała do melodii i tańców ludowych.

 Ważnym wydarzeniem dla historii Polski jest  Bitwa pod Monte Cassino. Pieśń, która powstała dla upamiętnienia wielkiego heroizmu polskich żołnierzy pt. Czerwone maki na Monte Cassino jest traktowana z wielkim szacunkiem dla tych, co polegli. Dlatego zawsze należy wykonywać ją i słuchać na stojąco (jak hymnu).

 Przeczytaj: Podręcznik; strona 50., 52-53

Posłuchaj:

Marsz Radetzky`ego  – Johanna Straussa

https://www.youtube.com/watch?v=TOWdT6Drvwk

 

Wojak – Fryderyka Chopina

https://www.youtube.com/watch?v=c622wKz1s3A

 

Idzie żołnierz borem, lasem

https://www.youtube.com/watch?v=9FAnWCkpwqg

 

Serce w plecaku

https://www.youtube.com/watch?v=grxkGqmq3PM

 

Pobudka Krakusów

https://www.youtube.com/watch?v=Ykuv_Hd8q8E

 

Modlitwa o pokój  śpiewa: Stanisława Celińska

https://www.youtube.com/watch?v=3xQCbHAnDmM

 

Napisz w zeszycie notatkę i odpowiedz na pytanie: 


Która pieśń podobała Ci się najbardziej i dlaczego?

 Zeszyt będzie podlegał ocenie (za cały semestr) na półrocze.

TERMIN : do 23.11.2020 r.

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz