Tworzenie biblioteki ulubionych utworów muzycznych.
Każdy z nas może i powinien mieć swój gust muzyczny, który z biegiem lat może się zmieniać. Warto słuchać muzyki, wczuwać się w rytm, przekaz słowny, melodię, nastrój piosenek. Warto mieć swoje ulubione utwory i do nich często wracać. Warto stworzyć swoją bibliotekę ulubionych utworów i stale ją powiększać, poszerzać horyzonty, odkrywać nowe gatunki muzyczne, które w dzisiejszych czasach powstają bardzo licznie. Warto znaleźć muzykę, z którą się utożsamiasz, która wywołuje w tobie pozytywne emocje😊 Warto mieć w swojej bibliotece utworów piosenki na każdy nasz nastrój.
Zadanie zapisz w zeszycie:
– stwórz listę swoich ulubionych piosenek ( mogą być bardzo różne, na różny
nastrój) i wysłuchaj przynajmniej dwóch piosenek z tej listy – takich, które
pasują do Twojego dzisiejszego nastroju.
Życzę przyjemnych chwil z muzyką…
Łatwiej się
śpiewa jak towarzyszy nam muzyka grana na instrumencie. Najprostszym
akompaniamentem jest BURDON, czyli jeden długi dźwięk.
W muzyce często wykorzystuje się AKOMPANIAMENT RYTMICZNY, przy
pomocy instrumentów perkusyjnych.
AKOMPANIAMENT czyli muzyka towarzysząca głównej melodii.
PÓŁPLAYBACK to nagrany wcześniej akompaniament odtwarzany podczas śpiewania. Na lekcjach
muzyki często śpiewamy z pomocą nagrań z płyt CD.
I najmilszy
dla naszych uszu jest AKOMPANIAMENT HARMONICZNY składający się z
różnych współbrzmień dostosowanych do melodii.
Zadanie
domowe: zaśpiewać z rodzicami, dziadkami i rodzeństwem:
Szła dzieweczka do
laseczka…,
https://www.youtube.com/watch?v=gmImLtjRITM
Stokrotka: https://www.youtube.com/watch?v=hfOFRAhKqd4
Płonie ognisko ... https://www.youtube.com/watch?v=lD50sdWlqT0
https://www.youtube.com/watch?v=hXNex5K0mcw
Piosenka Mokro, podręcznik s.136-137
Link do piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=yTwJCYfE9WQ
Leszek Matecki, Barbara Sobolewska
zadanie 1: Opisz w zeszycie jaka jest atmosfera w piosence Mokro (dwa, trzy zdania)
notatka do zeszytu:
Muzyka ilustracyjna – muzyka naśladująca dźwięki z otaczającego świata, głównie odgłosy przyrody.
Muzyka programowa – muzyka nawiązująca do literatury, malarstwa i wydarzeń historycznych. Takim utworom kompozytorzy nadają tytuły wskazujące na ich treść np. Noc na Łysej Górze.
Utwory do wysłuchania:
MUZYKA
ILUSTRACYJNA
·
Edward Grieg: Poranek z Suity Peer Gynt
https://www.youtube.com/watch?v=WYs6Tud55Sc
·
Nikołaj Rimski-Korsakow: Lot trzemiela
https://www.youtube.com/watch?v=ucrKUO9FVfY
Zadanie 2: zaprojektuj okładkę do płyty do jednego z wysłuchanych utworów.
MUZYKA PROGRAMOWA
· Louis-Claude Daquin: Kukułka
https://www.youtube.com/watch?v=G_wTdah_BBE
·
Modest Musorgski: Noc na Łysej Górze (frag.)
https://www.youtube.com/watch?v=ZIUircdTyUI
·
Camille Saint-Saens: Słoń z cyklu Karnawał
zwierząt
https://www.youtube.com/watch?v=OcTDz4_Tv7o
Zadanie 3. Przygotuj opowiadanie do jednego z wysłuchanych utworów.
(utwory są krótkie 😆)
TERMIN: 23.04.2021 r., godzina 19:00
21_Temat: Muzyka na Wielkanoc
W kalendarium życia okres Wielkiego Postu i Święta Wielkanocy był i jest bardzo ważnym czasem. Z tego tytułu powstało wiele dzieł literackich, malarskich oraz muzycznych. Najczęściej tworzone były oratoria i pasje. Mistrzem religijnych form wokalno-instrumentalnych był Jan Sebastian Bach.
W Polsce kompozytor Krzysztof Penderecki również komponował dzieła oratoryjne i pasje a np.Jan Kanty Pawluśkiewicz w 1992 r. napisał słynne Nieszpory Ludźmierskie.
Do wysłuchania:
https://www.youtube.com/watch?v=fOb3ckecjLk
J.S. Bach -
Oratorium na Wielkanoc BWV 249 - (2) Adagio. Ton Koopman
Pieśni Wielkopostne Chwała Chrystusowi Rafał Maciejewski
https://www.youtube.com/watch?v=I0xSd8rOwwc
Oratorium Wielkanocne „Woła nas Pan” (rok 1999)
Ernest Bryll i
Włodzimierza Korcza
wykonawca: Zbigniew Wodecki
Chór w składzie: Anna Sochacka, Beata Wyrąbkiewicz , Monika Ambroziak , Anna
Frankowska, Paweł Hartlieb, Bartosz Adamczyk , Wojciech Dmochowski , Adam
Krylik
https://www.youtube.com/watch?v=rwOQg_7On4s
Życzenia Radosnych
Świąt Wielkanocnych
wypełnionych nadzieją budzącej się do życia
wiosny i wiarą w sens życia
dla Was i Waszych Rodzin
życzy Joanna Kwiecień
20_Temat: Wykonawcy muzyki wokalnej, zespoły kameralne, rodzaje chórów.
ü zapoznaj się z terminami i wypisz: muzyka wokalna, solista, zespół wokalny, chór a`cappella
https://www.youtube.com/watch?v=K_e2aXHnmi4
https://www.youtube.com/watch?v=_mt7J9PmBbU
15.03.2021 r.
19_Temat: Śpiewajmy razem – rodzaje chórów.
Podręcznik: 124-131
Posłuchajcie:
2.
Giuseppe Verdi - Nabucco - Hebrew Slaves Chorus - YouTube
3.
Ave Verum Corpus (Mozart) - King's College, Cambridge - YouTube
4.
Swing Low, Sweet Chariot By Etta James - YouTube
Uzupełnij tekst:
1. Wstaw wyrazy z ramki w odpowiednie miejsca w tekście.
Chór to duży zespół ...................................... Osoby
wchodzące w skład chóru śpiewają muzykę ...................................... Mogą
wykonywać ją na wiele sposobów, na przykład .....................................
lub na różne ....................................., z towarzyszeniem
muzyki granej na instrumencie lub bez akompaniamentu, czyli ......................................
Chóry, podobnie jak głosy wokalne, dzielą się na .....................................,
..................................... i dziecięce.
Jeżeli zespół tworzą zarówno kobiety, jak i mężczyźni,
jest to chór ......................................
2. Uzupełnij schemat nazwami rodzajów chórów.
Hasło: ...............................................................................................................
08.03.2021 r.
18_Temat: Jak muzykowano w prehistorii - muzyka źródeł.
podręcznik: str. 120-123
W zeszycie proszę napisać:
do czego służyły najstarsze instrumenty?
Do wysłuchania:
- https://www.youtube.com/watch?v=1zacYmrdexA
Waka Waka (This Time for Africa) - Shakira (Lyrics) - https://www.youtube.com/watch?v=WrUUVf9kMHs
Mbele mama" Traditional.; Arr.: Anita Daulne; Adapt.: Keruna - https://www.youtube.com/watch?v=FBqZUbKzjnk
Beata Bednarz „Krąg życia” (piosenka z filmu „Król Lew”) - https://www.youtube.com/watch?v=uw5ajQ_ya0s
Hakuna Matata (From "Król Lew")Termin odesłania: 10.03.2021 r. do godz. 17:00
22.02.2021 r.
17_Temat: Folklor naszych sąsiadów: Litwa, Białoruś, Ukraina.
Państwa sąsiadujące mają bardzo bogaty folklor muzyczny. Należy
pamiętać, że są to kraje słowiańskie, które mają bardzo dużo wspólnych cech. Ponadto
politycy światowi, zabrali po II wojnie światowej ogromną część ziem należących
przez lata do Korony Polskiej. Dlatego mamy dużo wspólnych pieśni z narodami
wschodnimi czy południowymi.
podręcznik: str. 111-118
Do wysłuchania:
1. Litwa:
Litewska
Piosenka " oi šermukšnio"; Litewska Piosenka " oi šermukšnio". Z tłumaczeniam na PL i LT - YouTube
Sutartinie
czyli kanony litewskie; 1. UNESCO Sutartinės. Atostogoskaime.lt - YouTube
2. Białoruś:
"Цераз рэчаньку" (беларусская народная песня) - YouTube
3. Ukraina:
Zespół Tańca Ukrainy Junist' (Lwów, Ukraina) - YouTube
Кубанський козачий хор -Ти ж мене підманула - YouTube
Young ukrainian girls playing the bandura - YouTube
Місяць на небі Українська народна пісня (ukrainian folk song) bandura - YouTube
Zadanie do napisania:
Napisz jakie instrumenty ludowe występują na Litwie i na
Ukrainie.
Termin odesłania: 24.02.2021 r. do godz. 19:00
15.02.2021 r.
16_Temat: Na wielu strunach. Podział instrumentów strunowych.
podręcznik: str. 84-97
Do wysłuchania:
banjo: https://www.youtube.com/watch?v=fnMhUPewk6c
Willow
Osborne - Foggy Mountain Breakdown
harfa: https://www.youtube.com/watch?v=gXx0KyPoJPo
Marcelina
Dąbek; Johann Sebastian Bach - (harfa) Toccata and Fugue in D minor, BWV 565
gitara: https://www.youtube.com/watch?v=h6ZHvUkuuBg
TICO TICO 4
hands - Duo Siqueira Lima
mandolina: https://www.youtube.com/watch?v=cEtQFDLMQAA
kwartet smyczkowy: https://www.youtube.com/watch?v=sWDQhrSydKc
Fragment
koncertu Grupy MoCarta zarejestrowanego w Sali Opery we Wrocławiu w 2007 roku.
Utwór "Wyścigi skrzypcowe"
cymbały: https://www.youtube.com/watch?v=sQY_4iwgBJc
CYMBAŁY
EDWARD MARKOCKI 2 - festiwal WSZYSTKIE MAZURKI ŚWIATA
Fortepianu słuchaliście na lekcji o Fryderyku Chopinie.
Odpowiedz na pytanie: Które wykonanie i na jakim instrumencie się Tobie najbardziej podobało i dlaczego?
Korzystając z podręcznika uzupełnij ćwiczenia:
Podaj nazwy poszczególnych części instrumentów strunowych pokazanych na fotografiach. Użyj wyrażeń z ramki. Niektórych wyrazów należy użyć dwukrotnie.
Uzupełnij schemat nazwami trzech typów instrumentów strunowych. Następnie wymień jak najwięcej instrumentów należących do każdej grupy.
Tradycyjnie, kto nie ma możliwości wydrukować - przepisuje TYLKO prawdziwe zdania.
Termin odesłania: 17.02.2021 r. do godz. 19:00
08.02.2021 r.
17_Temat: Narodowe tańce polskie - krakowiak.
nowy podręcznik: str. 105-110
Do wysłuchania:
1. https://www.youtube.com/watch?v=OeQ6jYzt6cM
Mazowsze "Krakowiak/Krakowiaczek"
do śpiewania:
2. https://www.youtube.com/watch?v=rjoVyAqCRXQ
Hej na
krakowskim rynku
3. https://www.youtube.com/watch?v=WnOK63K2BzY
Góralskie
muzykowanie i śpiewanie
4. https://www.youtube.com/watch?v=wZglHZ_y6tk
„Instrumenty
z duszą”, odc. 9
5. https://www.youtube.com/watch?v=qp2Hm9HE8Sw
СМУГЛЯНКА-Самые
красивые аккордеонистки России - дуэт"ЛюбАня"
Przeczytaj informacje z podręcznika i odpowiedz na pytania.
Kto nie posiada drukarki proszę do zeszytu przepisać TYLKO prawdziwe zdania.
Termin odesłania: 11.02.2021 r. do godz. 19:00
01.02.2021 r.
16_Temat: Młodość Fryderyka Chopina.
stary podręcznik: s. 68 73;
nowy podręcznik: s. 98-104
piosenka: Gdy Chopin grał
https://www.youtube.com/watch?v=vDUbCxjp2ck
słowa w podręczniku
Do wysłuchania:
Szymon Nehring – Mazurka in D major Op. 33 No. 3
#Rousseau #Piano #PianoCover Chopin Walc Minutowy (Op. 64, nr 1)
https://www.youtube.com/watch?v=3H0SRv8QNwk&list=RDgZjdAWgjLx8&index=11
Który utwór bardziej się Tobie podoba i dlaczego? (wystarczy jedno zdanie!)
Na podstawie podręcznika uzupełnij zadania.
Obrazek można wydrukować i uzupełnić. Kto nie posiada drukarki proszę w zeszycie przepisać TYLKO prawdziwe zdania.
Proszę zrobić zdjęcie i przysłać na adres:
Termin odesłania: 05.02.2021 r. do godz. 19:00
25.01.2021 r.
15_Temat: Forma kanonu w muzyce.
podręcznik: s. 74-77
Piosenka: Mały kanon (do nauki) pod tym linkiem jest karaoke z tekstem
https://www.youtube.com/watch?v=ckXc5xQkMow
Notatka do zeszytu:
KANON to forma,
w której wszystkie partie instrumentalne lub głosy grają tę samą melodię,
zaczynając ją w różnym czasie.
MUZYKA WIELOGŁOSOWA – jest oparta na
współbrzmieniu 2 lub więcej głosów — homofoniczna i polifoniczna; w
europejskiej kulturze muzycznej istnieje od ok. IX w.
UNISONO – znaczy jednogłośny
Proszę zrobić zdjęcie i przysłać na adres: jkwiecien554@gmail.com Termin: 29.01.2021 r. do godz. 19:00
18.01.2021 r.
14_Temat: Nastrój w muzyce.
podręcznik: s. 71-73 zapoznaj się z wiadomościami z podręcznika.
zadanie 1
Napisz z jakimi dźwiękami kojarzy wam się zima?
zadanie 2
Zapoznaj się z ilustracją przedstawiającą kulig (podręcznik) i wykonaj polecenie:
a) zapisz odgłosy, które towarzyszą pokazanej scenie i określ za pomocą jakich instrumentów można uzyskać podobne dźwięki.
ODGŁOSY: INSTRUMENTY:
____________________ ____________________
zadanie 3
wysłuchaj utworu Stanisława Moniuszki pt. Bajka i napisz-określ nastrój kompozycji;
https://www.youtube.com/watch?v=vt_7h-MCIew
Stanisław Moniuszko ~ „Bajka" /Opowieść zimowa/ Sinfonia Varsovia
Termin: 22.01.2021 r.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
21.12.2020 r.
Temat: Kolędować Małemu ...
Na lekcji śpiewamy znane kolędy i pastorałki oraz piosenki bożonarodzeniowe.
14.12.2020 r.
Temat: Zwyczaje i tradycje bożonarodzeniowe.
Najważniejsze terminy do nauki to: pastorałka (str. 65 podręcznik) i kolęda, jakie są różnice między nimi.
1. Pokoloruj bombkę z właściwym zakończeniem zdania.
Zgodnie z tradycją Kościoła katolickiego kolędy i pastorałki śpiewa się w okresie od:
2. Wyjaśnij znaczenie wyrazów:
a) pastorałka
b) kolęda
3. Określ w jakim nastroju utrzymane są najczęściej kolędy a w jakim pastorałki ( po dwa zdania! proszę napisać).
4. Wypisz tytuły kilku polskich kolęd i pastorałek - maksymalnie po cztery.
*****************************************
07.12.2020 r.
Temat: Warsztat muzyczny czyli utrwalenie wiadomości.
Te wiadomości znacie, robiliśmy jeszcze na lekcjach w szkole, trzeba sobie przypomnieć.
Ćwiczenie 3, to uzupełnianie wartości nut. Jeśli będzie trudno, to nie kombinujcie. Kto potrafi, ten robi. Na poniższym rysunku daję podpowiedź.
Rozwiążcie ćwiczenia i przepiszcie do zeszytu odpowiedzi:
termin: 12.12.2020 r.
*************************************************************************
30.11.2020 r.
Temat: Metrum czyli miara.
Notatka do zeszytu:
Bezpośrednio po kluczu (np. wiolinowym) znajduje się oznaczenie metrum. Są to dwie liczby umieszczone pionowo jedna pod drugą (bez kreski ułamkowej!!!!). Górna liczba określa do ilu liczymy a dolna liczba precyzuje, jakimi nutami liczymy.
Obejrzyjcie film na kanale YouTube:
METRUM i RYTM - na czym polega wykonywanie muzyki? cz. 2
https://www.youtube.com/watch?v=HvVsoRlZPzA,
4MUSIC4U
rozwiążcie ćwiczenia i przepiszcie do zeszytu:
*************************************************
23.11.2020.r.
9_Temat: Andrzejkowe tradycje, zwyczaje i zabawy.
Czym są Andrzejki i
Katarzynki?
Kiedyś były to wieczory
spotkań i wróżb dziewcząt w Andrzejki oraz chłopców w Katarzynki marzących o narzeczonych
i małżeństwie.
Dziś wróżymy raczej dla
zabawy i przyjemności, niż po to by poznać imię, stan i zamożność przyszłego
partnera życiowego.
Czym jest wróżba?
Wróżyć to tyle, co przepowiadać przyszłość. Pytać o
losy kogoś, kto zna nasz los. A kto może znać nasze nadchodzące dni?…? Tylko
ktoś, kto obcuje w innych światach i mam możliwość spojrzenia na nasz los i
czasy. A więc DUCHY!!!
Nic dziwnego, że na porę spotkań z istotami z tamtego
świata wybrano zimne, zapłakane deszczem wieczory listopadowe. Ciemności
budzące tajemnice i wyjący złowrogi wiatr wyjątkowo im sprzyjają.
Jak wróżono kiedyś i po co?
Wróżb było całe mnóstwo. Niektóre z nich niesione
tradycją przetrwały do dziś.
Praca domowa:
wypisać w zeszycie wróżby andrzejkowe np.:
- Lanie
wosku;
- .
Termin do odesłania pracy domowej do 28.11.2020 r. (sobota), żebym zdążyła się pobawić.
Jednocześnie
przypominam, że nie przysłanie pracy domowej skutkuje oceną niedostateczną.
Wszystkie prace proszę
przesyłać na nowy adres e-mail: jkwiecien554@gmail.com
*****************************************
16.11.2020 r.
8_Temat: Dzisiaj wielka jest rocznica …
Podręcznik str. 47-52
Proszę przeczytać temat z książki.
posłuchajcie utworów: (trzeba kliknąć na tytuł i otworzy się poniżej link do kanału YouTube):
wiązanka pieśni patriotycznych
Proszę przepisać do zeszytu i uzupełnić poniższe zdania:
1. Podaj tytuł pieśni, której pierwsze cztery zwrotki są polskim hymnem narodowym.
2. Zapisz imię i nazwisko autora jej słów.
3. Uzupełnij tekst:
a)
Pieśni żołnierskie
tworzono, aby ………………………………
b)
Utwory te mają
rytm i charakter …………………………….…
c)
Słowa tych pieśni
opowiadają o ……………………………….
4. 4. Podaj tytuły 5
polskich pieśni patriotycznych (można korzystać też z innych książek i Internetu)
5. Termin muzyczny: PRZEDTAKT jest to niepełny takt rozpoczynający utwór.
Na stronie 48-49 w obydwu zapisach nutowych
pieśni widać w Pierwszej Brygadzie 3 nutki w pierwszym takcie.
Zdarza się (jak w piosence Piechota), że w tym niepełnym takcie znajduje się tylko jedna
nuta - wtedy nazywamy ją odbitką Najczęściej utwór, który zaczyna się przedtaktem ma
skrócony ostatni takt o wartość rytmiczną, która odpowiada wartości
przedtaktu.
Wiem, że skomplikowanie brzmi, ale to prosta matematyka na dodawanie i uzupełnianie.
Nie przysyłacie żadnej pracy.
Uzupełnijcie notatki w zeszycie.
Zeszyt będzie do oceny na półrocze.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz