niedziela, 15 listopada 2020

5_klasa

24.05.2021 r.

27_Temat: O rodzinie w rytmie rock`rolla

do wysłuchania:

do zeszytu:
Napisz w zeszycie nazwy kilku tańców towarzyskich, które się Tobie podobają.
Nie odsyłacie, sprawdzimy w szkole.


17.05.2021 r.
26_Temat: Słuchamy muzyki współczesnej.
Tworzenie biblioteki ulubionych utworów muzycznych.

Każdy z nas może i powinien mieć swój gust muzyczny, który z biegiem lat może się zmieniać. Warto słuchać muzyki, wczuwać się w rytm, przekaz słowny, melodię, nastrój piosenek. Warto mieć swoje ulubione utwory i do nich często wracać. Warto stworzyć swoją bibliotekę ulubionych utworów i stale ją powiększać, poszerzać horyzonty, odkrywać nowe gatunki muzyczne, które w dzisiejszych czasach powstają bardzo licznie. Warto znaleźć muzykę, z którą się utożsamiasz, która wywołuje w tobie pozytywne emocje😊 Warto mieć w swojej bibliotece utworów piosenki na każdy nasz nastrój.

 Zadanie zapisz w zeszycie: 

– stwórz listę swoich ulubionych piosenek ( mogą być bardzo różne, na różny nastrój) i wysłuchaj przynajmniej dwóch piosenek z tej listy – takich, które pasują do Twojego dzisiejszego nastroju.  
            Życzę przyjemnych chwil z muzyką…


10.05.2021 r.
25_Temat: Funkcja i rodzaje akompaniamentu.

podręcznik: s. 148-153
notatka do zeszytu:

Łatwiej się śpiewa jak towarzyszy nam muzyka grana na instrumencie. Najprostszym akompaniamentem jest BURDON, czyli jeden długi dźwięk. 
W muzyce często wykorzystuje się AKOMPANIAMENT  RYTMICZNY, przy pomocy instrumentów perkusyjnych. 

AKOMPANIAMENT czyli muzyka towarzysząca głównej melodii.
PÓŁPLAYBACK to nagrany wcześniej akompaniament odtwarzany podczas śpiewania. Na lekcjach muzyki często śpiewamy z pomocą nagrań z płyt CD.

I najmilszy dla naszych uszu jest AKOMPANIAMENT HARMONICZNY składający się z różnych współbrzmień dostosowanych do melodii.

Zadanie domowe: zaśpiewać z rodzicami, dziadkami i rodzeństwem:

  Szła dzieweczka do laseczka…, 
https://www.youtube.com/watch?v=gmImLtjRITM

 Stokrotka: https://www.youtube.com/watch?v=hfOFRAhKqd4

  Płonie ognisko ... https://www.youtube.com/watch?v=lD50sdWlqT0


 Miłej zabawy!!!


26.04.2021 r.
24_Temat: Na Majówkę ...

podręcznik: s. 140
muzyka i słowa: Janusz Strąkowski

https://www.youtube.com/watch?v=hXNex5K0mcw

piosenka do nauki na pamięć - do odpytania w szkole.


19.04.2021 r.
23_Temat: Muzyka programowa i ilustracyjna.

podręcznik s.137-139

Piosenka Mokro, podręcznik s.136-137

Link do piosenki:
     https://www.youtube.com/watch?v=yTwJCYfE9WQ
    Leszek Matecki, Barbara Sobolewska

zadanie 1: Opisz w zeszycie jaka jest atmosfera w piosence Mokro (dwa, trzy zdania)

notatka do zeszytu:

Muzyka ilustracyjna – muzyka naśladująca dźwięki z otaczającego świata, głównie odgłosy przyrody.

Muzyka programowa – muzyka nawiązująca do literatury, malarstwa i wydarzeń historycznych. Takim utworom kompozytorzy nadają tytuły wskazujące na ich treść np. Noc na Łysej Górze.

Utwory do wysłuchania:

                        MUZYKA ILUSTRACYJNA

·       Edward Grieg: Poranek z Suity Peer Gynt
https://www.youtube.com/watch?v=WYs6Tud55Sc

·       Nikołaj Rimski-Korsakow: Lot trzemiela
https://www.youtube.com/watch?v=ucrKUO9FVfY

Zadanie 2: zaprojektuj okładkę do płyty do jednego z wysłuchanych utworów.

 

MUZYKA PROGRAMOWA

·       Louis-Claude Daquin: Kukułka
https://www.youtube.com/watch?v=G_wTdah_BBE

·       Modest Musorgski: Noc na Łysej Górze (frag.)
https://www.youtube.com/watch?v=ZIUircdTyUI

·       Camille Saint-Saens: Słoń z cyklu Karnawał zwierząt
https://www.youtube.com/watch?v=OcTDz4_Tv7o

    Zadanie 3. Przygotuj opowiadanie do jednego z wysłuchanych utworów.
    
(utwory są krótkie 😆)

TERMIN: 23.04.2021 r., godzina 19:00


12.04.2021 r.
22_Temat: Wiosenny warsztat muzyczny
podręcznik str. 132-134

Przepisz do zeszytu i uzupełnij notatke.






Termin odesłania: 14.04.2021 r. do godz. 18:00


29.03.2021 r. 

21_Temat: Muzyka na Wielkanoc


W kalendarium życia okres Wielkiego Postu i Święta Wielkanocy był i jest bardzo ważnym czasem. Z tego tytułu powstało wiele dzieł literackich, malarskich oraz muzycznych. Najczęściej tworzone były oratoria i pasje. Mistrzem religijnych form wokalno-instrumentalnych był Jan Sebastian Bach.
    W Polsce kompozytor Krzysztof Penderecki również komponował dzieła oratoryjne i pasje a  np.Jan Kanty 
Pawluśkiewicz w 1992 r. napisał słynne Nieszpory Ludźmierskie.

Do wysłuchania:

https://www.youtube.com/watch?v=fOb3ckecjLk 
J.S. Bach - Oratorium na Wielkanoc BWV 249 - (2) Adagio. Ton Koopman

Pieśni Wielkopostne Chwała Chrystusowi Rafał Maciejewski 
https://www.youtube.com/watch?v=I0xSd8rOwwc


Oratorium Wielkanocne „Woła nas Pan” (rok 1999)
Ernest Bryll i Włodzimierza Korcza
wykonawca: Zbigniew Wodecki
Chór w składzie: Anna Sochacka, Beata Wyrąbkiewicz , Monika Ambroziak , Anna Frankowska, Paweł Hartlieb, Bartosz Adamczyk , Wojciech Dmochowski , Adam Krylik
https://www.youtube.com/watch?v=rwOQg_7On4s


Życzenia Radosnych Świąt Wielkanocnych
wypełnionych nadzieją budzącej się do życia
wiosny i wiarą w sens życia
dla Was i Waszych Rodzin
życzy Joanna Kwiecień



22.03.2021 r. 

20_Temat: Wykonawcy muzyki wokalnej, zespoły kameralne, rodzaje chórów.

ü  zapoznaj się z terminami i wypisz:  muzyka wokalna,   solista,  zespół wokalny,  chór a`cappella

ü  nagrania do wysłuchania:
Wacław z Szamotuł (ok. 1524-ok.1560): Już się zmierzcha (Modlitwa, gdy dziatki spać idą), 4-głosowa pieśń na chór a capella
https://www.youtube.com/watch?v=K_e2aXHnmi4

S. Moniuszko, Mazur z opery Halka: 
 https://www.youtube.com/watch?v=_mt7J9PmBbU

W.A. Mozart: Ave Verum Corpus 
https://www.youtube.com/watch?v=6KUDs8KJc_c

nie odsyłacie, ale uzupełnijcie zeszyt 

15.03.2021 r.

19_Temat: Śpiewajmy razem – rodzaje chórów.

Podręcznik: 124-131

Posłuchajcie:

1. 
Hallelujah z filmu Shrek w wykonaniu Poznańskich Słowików - YouTube Swing Low, Sweet Chariot By Etta James - YouTube

2.
Giuseppe Verdi - Nabucco - Hebrew Slaves Chorus - YouTube

3. 
Ave Verum Corpus (Mozart) - King's College, Cambridge - YouTube

4.
Swing Low, Sweet Chariot By Etta James - YouTube


Uzupełnij tekst:

1. Wstaw wyrazy z ramki w odpowiednie miejsca w tekście.


Chór to duży zespół ...................................... Osoby wchodzące w skład chóru śpiewają muzykę ...................................... Mogą wykonywać ją na wiele sposobów, na przykład ..................................... lub na różne ....................................., z towarzyszeniem muzyki granej na instrumencie lub bez akompaniamentu, czyli ...................................... Chóry, podobnie jak głosy wokalne, dzielą się na ....................................., ..................................... i dziecięce.

Jeżeli zespół tworzą zarówno kobiety, jak i mężczyźni, jest to chór ......................................

2.  Uzupełnij schemat nazwami rodzajów chórów.

3.  Rozwiąż krzyżówkę, a następnie wyjaśnij znaczenie otrzymanego hasła.

Hasło: ...............................................................................................................


Termin odesłania: 17.03.2021 r. do godz. 18:00


08.03.2021 r.

18_Temat: Jak muzykowano w prehistorii - muzyka źródeł.

podręcznik: str. 120-123

W zeszycie proszę napisać: 
            do czego służyły najstarsze instrumenty?

Do wysłuchania:

  1.  https://www.youtube.com/watch?v=1zacYmrdexA
    Waka Waka (This Time for Africa) - Shakira (Lyrics) 

  2. https://www.youtube.com/watch?v=WrUUVf9kMHs
    Mbele mama" Traditional.; Arr.: Anita Daulne; Adapt.: Keruna


  3. https://www.youtube.com/watch?v=FBqZUbKzjnk 
    Beata Bednarz „Krąg życia” (piosenka z filmu „Król Lew”)

  4. https://www.youtube.com/watch?v=uw5ajQ_ya0s 
    Hakuna Matata (From "Król Lew")

    Termin odesłania: 10.03.2021 r. do godz. 17:00

22.02.2021 r.

17_Temat: Folklor naszych sąsiadów: Litwa,  Białoruś, Ukraina. 

Państwa sąsiadujące mają bardzo bogaty folklor muzyczny. Należy pamiętać, że są to kraje słowiańskie, które mają bardzo dużo wspólnych cech. Ponadto politycy światowi, zabrali po II wojnie światowej ogromną część ziem należących przez lata do Korony Polskiej. Dlatego mamy dużo wspólnych pieśni z narodami wschodnimi czy południowymi.

podręcznik: str. 111-118

Do wysłuchania:

1. Litwa: 

Litewska Piosenka " oi šermukšnio"; Litewska Piosenka " oi šermukšnio". Z tłumaczeniam na PL i LT - YouTube 

Sutartinie czyli kanony litewskie; 1. UNESCO Sutartinės. Atostogoskaime.lt - YouTube


2. Białoruś: 
"Цераз рэчаньку" (беларусская народная песня) - YouTube

3. Ukraina:

Zespół Tańca Ukrainy Junist' (Lwów, Ukraina) - YouTube

Кубанський козачий хор -Ти ж мене підманула - YouTube

"Słowianki" - Hopak - YouTube

Young ukrainian girls playing the bandura - YouTube

Місяць на небі Українська народна пісня (ukrainian folk song) bandura - YouTube


Zadanie do napisania:  
Napisz jakie instrumenty ludowe występują na Litwie i na Ukrainie.

Termin odesłania: 24.02.2021 r. do godz. 19:00


15.02.2021 r.

16_Temat: Na wielu strunach. Podział instrumentów strunowych.

podręcznik: str. 84-97

Do wysłuchania:

banjo: https://www.youtube.com/watch?v=fnMhUPewk6c  
           Willow Osborne - Foggy Mountain Breakdown

harfa: https://www.youtube.com/watch?v=gXx0KyPoJPo 
           Marcelina Dąbek; Johann Sebastian Bach - (harfa) Toccata and Fugue in D minor, BWV 565

gitara: https://www.youtube.com/watch?v=h6ZHvUkuuBg
            TICO TICO 4 hands - Duo Siqueira Lima

mandolina: https://www.youtube.com/watch?v=cEtQFDLMQAA  

kwartet smyczkowy: https://www.youtube.com/watch?v=sWDQhrSydKc 
             Fragment koncertu Grupy MoCarta zarejestrowanego w Sali Opery we Wrocławiu w 2007 roku. Utwór "Wyścigi skrzypcowe"

cymbały: https://www.youtube.com/watch?v=sQY_4iwgBJc  
               CYMBAŁY EDWARD MARKOCKI 2 - festiwal WSZYSTKIE MAZURKI ŚWIATA

Fortepianu słuchaliście na lekcji o Fryderyku Chopinie.

Odpowiedz na pytanie: Które wykonanie i na jakim instrumencie się Tobie najbardziej podobało i dlaczego?

Korzystając z podręcznika uzupełnij ćwiczenia:

Podaj nazwy poszczególnych części instrumentów strunowych pokazanych na fotografiach. Użyj wyrażeń z ramki. Niektórych wyrazów należy użyć dwukrotnie. 




Uzupełnij schemat nazwami trzech typów instrumentów strunowych. Następnie wymień jak najwięcej instrumentów należących do każdej grupy.



Tradycyjnie, kto nie ma możliwości wydrukować - przepisuje TYLKO prawdziwe zdania.

Termin odesłania: 17.02.2021 r. do godz. 19:00


08.02.2021 r.

17_Temat: Narodowe tańce polskie - krakowiak.

nowy podręcznik: str. 105-110

Do wysłuchania:

1. https://www.youtube.com/watch?v=OeQ6jYzt6cM
     Mazowsze "Krakowiak/Krakowiaczek"

do śpiewania:
2https://www.youtube.com/watch?v=rjoVyAqCRXQ
   Hej na krakowskim rynku

3https://www.youtube.com/watch?v=WnOK63K2BzY
    Góralskie muzykowanie i śpiewanie

4. https://www.youtube.com/watch?v=wZglHZ_y6tk
    „Instrumenty z duszą”, odc. 9

5.  https://www.youtube.com/watch?v=qp2Hm9HE8Sw
      СМУГЛЯНКА-Самые красивые аккордеонистки России - дуэт"ЛюбАня" 

Przeczytaj informacje z podręcznika i odpowiedz na pytania. 

Kto nie posiada drukarki proszę do zeszytu przepisać TYLKO prawdziwe zdania. 

Termin odesłania: 11.02.2021 r. do godz. 19:00


01.02.2021 r.

16_Temat: Młodość Fryderyka Chopina.

stary podręcznik: s. 68 73;

nowy podręcznik: s. 98-104

piosenka: Gdy Chopin grał

https://www.youtube.com/watch?v=vDUbCxjp2ck

słowa w podręczniku

Do wysłuchania:

Szymon Nehring – Mazurka in D major Op. 33 No. 3 


#Rousseau #Piano #PianoCover  Chopin Walc Minutowy (Op. 64, nr 1)

https://www.youtube.com/watch?v=3H0SRv8QNwk&list=RDgZjdAWgjLx8&index=11

Który utwór bardziej się Tobie podoba i dlaczego? (wystarczy jedno zdanie!) 

Na podstawie podręcznika uzupełnij zadania.


Obrazek można wydrukować i uzupełnić. Kto nie posiada drukarki proszę w zeszycie przepisać TYLKO prawdziwe zdania. 

Proszę  zrobić zdjęcie i przysłać na adres:

Termin odesłania: 05.02.2021 r. do godz. 19:00


25.01.2021 r.

15_Temat: Forma kanonu w muzyce.

podręcznik: s. 74-77 

Piosenka: Mały kanon (do nauki) pod tym linkiem jest karaoke z tekstem

https://www.youtube.com/watch?v=ckXc5xQkMow


Notatka do zeszytu:

KANON to forma, w której wszystkie partie instrumentalne lub głosy grają tę samą melodię, zaczynając ją w różnym czasie.

MUZYKA WIELOGŁOSOWA – jest oparta na współbrzmieniu 2 lub więcej głosów — homofoniczna i polifoniczna; w europejskiej kulturze muzycznej istnieje od ok. IX w.

UNISONO – znaczy jednogłośny



Proszę  zrobić zdjęcie i przysłać na adres:  jkwiecien554@gmail.com 

Termin: 29.01.2021 r. do godz. 19:00


18.01.2021 r.

14_Temat: Nastrój w muzyce.

podręcznik: s. 71-73 zapoznaj się z wiadomościami z podręcznika.

zadanie 1

Napisz z jakimi dźwiękami kojarzy wam się zima?

zadanie 2

Zapoznaj się z ilustracją przedstawiającą kulig (podręcznik) i wykonaj polecenie:

a) zapisz odgłosy, które towarzyszą pokazanej scenie i określ za pomocą jakich instrumentów można uzyskać podobne dźwięki.

ODGŁOSY:                                            INSTRUMENTY:

____________________                      ____________________


zadanie 3

wysłuchaj utworu Stanisława Moniuszki pt. Bajka i napisz-określ nastrój kompozycji;

https://www.youtube.com/watch?v=vt_7h-MCIew

Stanisław Moniuszko ~ „Bajka" /Opowieść zimowa/ Sinfonia Varsovia

Termin: 22.01.2021 r.

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

21.12.2020 r.

Temat: Kolędować Małemu ...

Na lekcji śpiewamy znane kolędy i pastorałki oraz piosenki bożonarodzeniowe.


14.12.2020 r.

Temat: Zwyczaje i tradycje bożonarodzeniowe. 

Najważniejsze terminy do nauki to: pastorałka (str. 65 podręcznik) i kolęda, jakie są różnice między nimi.

1. Pokoloruj bombkę z właściwym zakończeniem zdania. 

   Zgodnie z tradycją Kościoła katolickiego kolędy i pastorałki śpiewa się w okresie od:



2. Wyjaśnij znaczenie wyrazów:

 a) pastorałka

  b) kolęda

3. Określ w jakim nastroju utrzymane są najczęściej kolędy a w jakim pastorałki ( po dwa zdania! proszę napisać).

4. Wypisz tytuły kilku polskich kolęd i pastorałek - maksymalnie po cztery.


*****************************************

07.12.2020 r.

Temat: Warsztat muzyczny czyli utrwalenie wiadomości.

Te wiadomości znacie, robiliśmy jeszcze na lekcjach w szkole, trzeba sobie przypomnieć. 

Ćwiczenie 3, to uzupełnianie wartości nut. Jeśli będzie trudno, to nie kombinujcie. Kto potrafi, ten robi. Na poniższym rysunku daję podpowiedź.



Rozwiążcie ćwiczenia i przepiszcie do zeszytu odpowiedzi:


termin:  12.12.2020 r.


*************************************************************************

30.11.2020 r.

Temat: Metrum czyli miara.

Notatka do zeszytu:

Bezpośrednio po kluczu (np. wiolinowym) znajduje się oznaczenie metrumSą to dwie liczby umieszczone pionowo jedna pod drugą (bez kreski ułamkowej!!!!). Górna liczba określa do ilu liczymy a dolna liczba precyzuje, jakimi nutami liczymy.

Obejrzyjcie film na kanale YouTube:

METRUM i RYTM - na czym polega wykonywanie muzyki? cz. 2 

         Metrum i rytm

 https://www.youtube.com/watch?v=HvVsoRlZPzA,

            4MUSIC4U


rozwiążcie ćwiczenia i przepiszcie do zeszytu:





*************************************************


23.11.2020.r.

9_Temat: Andrzejkowe tradycje, zwyczaje i zabawy.

Czym są Andrzejki i Katarzynki?

Kiedyś były to wieczory spotkań i wróżb dziewcząt w Andrzejki oraz  chłopców w Katarzynki marzących o narzeczonych i małżeństwie.

Dziś wróżymy raczej dla zabawy i przyjemności, niż po to by poznać imię, stan i zamożność przyszłego partnera życiowego.

Czym jest wróżba?

Wróżyć to tyle, co przepowiadać przyszłość. Pytać o losy kogoś, kto zna nasz los. A kto może znać nasze nadchodzące dni?…? Tylko ktoś, kto obcuje w innych światach i mam możliwość spojrzenia na nasz los i czasy. A więc DUCHY!!!

Nic dziwnego, że na porę spotkań z istotami z tamtego świata wybrano zimne, zapłakane deszczem wieczory listopadowe. Ciemności budzące tajemnice i wyjący złowrogi wiatr wyjątkowo im sprzyjają.

Jak wróżono kiedyś i po co?

Wróżb było całe mnóstwo. Niektóre z nich niesione tradycją przetrwały do dziś.

 

Praca domowa: wypisać w zeszycie wróżby andrzejkowe np.:

    1.     Lanie wosku;
    2.    .
    3.      

Termin do odesłania pracy domowej do 28.11.2020 r. (sobota), żebym zdążyła się pobawić. 



Jednocześnie przypominam, że nie przysłanie pracy domowej skutkuje oceną niedostateczną.

Wszystkie prace proszę przesyłać na nowy adres e-mail:  jkwiecien554@gmail.com


*****************************************

16.11.2020 r.

 8_Temat: Dzisiaj wielka jest rocznica …

Podręcznik str. 47-52

Proszę przeczytać temat z książki.

posłuchajcie utworów: (trzeba kliknąć na tytuł i otworzy się poniżej link do kanału YouTube):

Pierwsza Brygada

wiązanka pieśni patriotycznych

     Proszę przepisać do zeszytu i uzupełnić poniższe zdania:

1.    Podaj tytuł pieśni, której pierwsze cztery zwrotki są polskim hymnem narodowym.

2.    Zapisz imię i nazwisko autora jej słów.

3.  Uzupełnij tekst:

a)    Pieśni żołnierskie tworzono, aby ………………………………

b)    Utwory te mają rytm i charakter …………………………….…

c)    Słowa tych pieśni opowiadają o ……………………………….

4.   4.   Podaj tytuły 5 polskich pieśni patriotycznych (można korzystać też z innych książek i Internetu)


5.    Termin muzyczny: PRZEDTAKT jest to niepełny takt rozpoczynający utwór.

     Na stronie 48-49 w obydwu zapisach nutowych pieśni widać w Pierwszej Brygadzie 3 nutki w pierwszym takcie.

Zdarza się (jak w piosence Piechota), że w tym niepełnym takcie znajduje się tylko jedna nuta - wtedy nazywamy ją odbitką Najczęściej utwór, który zaczyna się przedtaktem ma skrócony ostatni takt o wartość rytmiczną, która odpowiada wartości przedtaktu.

Wiem, że skomplikowanie brzmi, ale to prosta matematyka na dodawanie i uzupełnianie.

Nie przysyłacie żadnej pracy.

Uzupełnijcie notatki w zeszycie.

Zeszyt będzie do oceny na półrocze.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz